måndag 9 mars 2009

Vindkraft i det lilla!


Planeringen för permanentboende på vårat lantställe fortsätter. I grunden så är det min sons examensarbete (självförsörjande fastighet) som kommer att användas. Angående det förra inlägget och kommentarerna efter det så har jag lite dåligt samvete, jag gav min ena son i julklapp för 15 år sedan en liten tekniklåda som hette "Den lille elektrikern" resultat ser du ovan, så kan det gå när ett intresse väcks till liv. Vårat lantställe ligger lite avigt till, en av orsakerna också att vi köpte det kan tilläggas, men priset för att dra in el där skulle bli dyrt visade det sig. Sonen och jag har skissat på några förslag som vi nu skickat ut för offert, arbetet kommer vi göra själva så det rör sig i princip bara om material och transportkostnader. Om det är vindstilla då? Batteribank och solenergi blir kompletterande så klart, att huset sedan heter just "Lilla Blåsut" kanske talar om att det kanske inte är några större vindproblem där. När arbetet drar igång så lovar jag att inte plåga Oumberligabloggens läsare med det, utan jag och sonen (numera den Stora Elektrikern) startar upp ny blogg som kommer att kunna följas av de som är intresserade.
Funderar du själv på sol,vind,gas,ved drift i mindre skala gå då in på www.exergon.se
Som vanligt så kan jag inte låta bli att länka till Svenska Dagbladet/Brännpunkt.
Artikel rubrik är: Medvind för svensk vindkraft!
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2568129.svd
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

Inga kommentarer: