måndag 19 mars 2012

"Snön faller på Södertörn.......!"

Sitter och äter frukost och helt plötsligt så börjar det snöa, är lite "orolig" inombords så att det börjar snöa gör inte min Måndagsmorgon varmare måste jag säga. Helt plötsligt så börjar jag gnola på Ulf Lundells Snön faller och vi med den! Minns du den? Jag har ju några läsare som inte ens var födda då, alltså 1978 då den kom, med och sjunger på låten är Agnetha Fältskogh.......hahah.......ni vet ABBA Agnetha, dåtidens snyggaste stjärt enligt rockexpertisen. Från att för några minuter sedan varit helt "dyster" så börjar jag faktiskt bli riktigt munter. Tänk om någon av mina läsare har sett filmen Priscilla - Öknens Drottning där en galning smyger in på toan efter Agnetha Fältskogh som inte spolat ordentligt, han fiskar upp en "klutt" och förvarar den sedan i en flaska formalin som han ständigt har runt halsen. Läs mer här i Aftonbladet ifrån 2006.
Okej, det är inte ofta jag bjuder på "skithumor" här på Oumberliga, okej, underbältethumor men sällan ifrån de regionerna.

Fast det skiter vi i nu, kan vi inte göra en textannalys av Ulf Lundells text istället? Liten lyrik och poesistund så här på Måndagsmorgonen innan veckan exploderar igång med allt vad det innebär!

"Snön faller och vi med den, långt långt in i sommaren.
Snön faller och vi med den, det blir mycket bättre sen.

Iväg med bilen genom flingorna, ingenvart, ingenvart.
Bara bort.

Snön faller och vi med den, snön faller nog länge än.
Har jag på känn.

Säg, minns du när vi stack ifrån stan som ett rövarpack.
Mitt i sommarn ifrån Hagas fest, när det regnade som mest.
Vi gömde oss i skogen med katter och vin.
Ingenvart, ingenvart bara bort.
Säg minns du, minns du det än, minns du den sommaren.
Vill du dit igen.

En är frisk och letar efter lyckan, en annan är full och letar efter kryckan.
En tredje är polis och samlar på falkägg, en fjärde kör in i bergvägg efter bergvägg.
En femte är främmande och minns ingenting.

Tjugoåtta ligger lågt, ligger lägre än en sjunken båt.
Långt till sommarn, långt till vår, tänd en brasa och torka dit hår.
Bärga båten och lägg upp den på land, snart ska vi segla igen.
Vart vi vill.

Snön faller och vi med den, snön faller till morgonen.
Då blir det ljust."

Read more: http://artists.letssingit.com/ulf-lundell-lyrics-snon-faller-och-vi-med-den-b5jq3j9#ixzz1pXzhjaXc
LetsSingIt - Your favorite Music Community

Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Din....ja jag vet inte vad...idag!

2 kommentarer:

Dehäreja sa...

18 år tror jag visst jag var då ;)Klart som korvspad att jag minns den! Jag gillar både Agnetha, ABBA och Ulf Lundell.

Kram!

Singelmamman sa...

Ulf, kära Ulf. Ja det måste ha varit en rejäl överraskning när Agnetha sjöng med Lundell. Själv nynnar jag ofta på Lundell.