fredag 15 maj 2009

Cirkeln är sluten!

Ja, nu är faktiskt cirkeln sluten, jag är tillbaka där jag började, med bruna tunga möbler, inte alltid barock, ibland Gustavianskt, ibland Empire. Jag tror inte någon är med som var med i början på min blogg, men jag kan ha fel. Tittar man på veckans skörd av gjorda inlägg på Oumberliga Bloggen, måste ju frågan helt klart bli! Hur kunde det gå så här då? Ja, fråga inte mig jag är en helt vanlig människa, bloggen fick sitt eget liv helt enkelt.
Men med denna eminenta möbel som nu dykt upp på marknaden så är som sagt cirkeln sluten. Oumberliga Bloggen slutar som den började, med möbler, roligare än så kanske det inte blir?

Skrivbord Barock, 1600-talets slut, stockholmsarbete. Utfört av Hindrich von Hachten, verksam som mästare i Stockholm vid 1600-talets slut. Bakstycket brännmärkt "STOCKHOLM" (gamla slottet Tre Kronor) samt med riksänkedrottning Hedvig Eleonoras (1636-1715) namnchiffer "HERS" under kunglig krona (Hedvig Eleonora Regina Sueciae) samt årtalet "1683". Fanerat med valnöt, ceder, jakaranda, ebenholts samt färgat lövträ. Bakstycke och blindträ av ek. Beslag av brännförgylld brons med riksänkedrottning Hedvig Eleonoras namnchiffer "HERS" under kunglig krona, kortsidorna med bärhandtag. Framsidan med lådor samt dörr, uppsats med lådor och fack bakom dörr samt skrivinredning med dolda lådor under uppfällbar skiva. L 108, B 63, H 94. Obetydliga skador och lagningar.
An important royal Swedish writing desk.
/ 300.000 - 400.000:- / / € 27.000 - 36.000 /
Proveniens: Riksänkedrottning Hedvig Eleonora (1636-1715),Stockholms gamla slott ”Tre Kronor”.Senare Fulltofta gård, Hörby, Skåne. Friherre Eric Trolle, född 1901 och Elsa Trolle, född Wachtmeister 1902. Därefter genom arv till nuvarande ägare.

Helt opåverkad har inte alla bloggkontakter varit på mig, kanske jag ropar in den här kulturhistoriska men trots allt ganska fula tingesten och helt enkelt målar "skiten" vit!
Bild och delar av text ifrån Uppsala Auktionsverk, gå in på länken nedan och läs ännu mera om möbeln och Drottningen, om du orkar!
http://www.uppsalaauktion.se/objekt101550/skrivbord.html
Själv så gör jag inte det, utan ska nu ta en skön och lång promenad ut i vår natten och andas in lukten ifrån en körsbärsallé här i närheten. Det är nog lukterna ifrån alla vackra bilder som jag saknat mest!
Ha det nu djäkligt bra på alla sett och ha en fin sommar!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Knut Knutsson är en riktig bluff, klart som bara den att det här är ingen nyupptäckt möbel, tom jag hade kunnat se var den hade sitt ursprung. Det här är tidernas reklamkupp.

4 kommentarer:

RANA sa...

Shit, är det sant, Peter?
/R

Polargrevinnan sa...

Det var en ful grej du hittat.
Smaken är som baken - delad.
Lite glitter och glamor skadar inte, även i kulturella samanhang.Kram Viola

LillaFlisan sa...

JUBLAR!!!!!!!

Ja, mer såna här inlägg!!!

Fast jag gillar ju din mix av lite av varje så du får inte ändra för mycket, oumberliga är helt perfekt som den är!

Visst är det tur att smaken är som baken för även om jag kan uppskatta hantverket och bli fylld av respekt och vördnad för en så till åldern stigen liten välbevarad juvel så kan jag ändå inte hjälpa att tycka att den inte är särskilt vacker.... inte ens med vit färg, hahaha!

Tusen tack för din underbara kommentar också Peter...... Du vet vändplanen utanför Nationalmuseum är stor och perfekt för att parkera husbilar på.....

Men det gör mig så ledsen att höra att Hexan inte mår bra.... Eller ledsen är inte rätt ord det gör mig så klart förbannad som de flesta orättvisor gör.....
Håller tummarna att hon får hjälp FORT!
För så kraftig värk ska ingen behöva gå med i Sverige på 2000-talet!

Kram

Flisan

a sa...

Hej Peter!
Ta det lugnt och ägna dig åt det du måste, stressa inte med bloggarna. Du kan ha kvar alla dina bloggar även om du inte uppdaterar dem så ofta. Ta hand om dig och Lilla Frun. Hoppas allt ordnar sig till det bättre.
Kramar!!!