onsdag 27 mars 2013

"Attitydinkontinens, conversesjukan....underbara nyord....!"

Det här med nya ord är spännande tycker jag. Läser idag i Svenska Dagbladet om Språkrådets ordlista 2012. De ville bl a införa ordet ogoogelbar, men då fick de på tafsen av Googles jurist Petter Lindroth. Språkrådet har nu tagit bort ordet, vad säger man om sådant, särskilt som jag nu själv använder Googles tjänster vid mitt bloggande.

Jag har ju också Medicinbloggen Jernsaxen, som tråkigt nog för en lite tynande närvaro just nu, men jag samlar kraft för att "dra igång" den till fullo igen. Fast titta gärna i där, den är minst lika kul och bra som denna blogg! (ler)

Ett annat nyord är conversesjukan, en fotmedicinskproblematik som nu fått ett "folkligt ord".
Fast bäst är nog urbana företeelser som ”fulparkerare” samt den föga charmiga företeelsen ”attitydinkontinens”, det vill säga oförmågan att behålla sina åsikter för sig själv. Hm....vad fan menar dom med det egentligen! Haha!
Läs mer här!
Ett annat måste är självklart Språkrådets hemsida.
Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Ditt Plåster på Cybertån.

2 kommentarer:

Marina sa...

Frågan är om inte attitydinkontinens är ett av de bättre nya orden!? Fast jag tyckte om ogooglingsbar också, och jag tror att det hunnit få fäste hos många bara för att det är så himla kul att säga(!), alla jurister till trots...

BP sa...

Men zlatanera gick ju bra hörde jag;-)
Åsså håller jag med Marina - helt och hållet!