tisdag 9 juni 2009

Oj, oj, oj, vilka intressekonflikter jag ser framför mig!


Ja, verkligen, vilka intressekonflikter som jag ser hopa sig inför framtiden, sköter Piratpartiet sina kort väl, så har de säkerligen kommit för att stanna. Deras kärnfrågor då bl a frågan om integritet kommer krocka med många andra idéer om "kontroll" och "samordning" då självklart den databaserade. Normalt skulle jag inte ge mig in i debatten här på Oumberligating, då jag bara här ställer frågor, men inte ger några svar! Dagens stora kärnfråga för mig och den Patient och Smärtförening jag driver är hur kommer det att gå för det nationella medicin/behandlingregister som är ett måste i framtiden för att trygga patienters säkerhet när det gäller medicinering och olika typer av behandlingsformer? Självklart så blir ett sådant register på något sett integritetskränkande hur man än vänder och vrider på det, fast självklart för en god saks skull, visserligen skulle det kunna vara på helt frivillig basis, men då faller stora delar av vitsen med det bort. Fler frågeställningar finner du idag på Svd:s nätupplaga:
http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_3033589.svd
Läsarnas frågor om EU-valet
Publicerad: 8 juni 2009, 18.24. Senast ändrad: 8 juni 2009, 22.31
Godkänns ett val även om deltagandet är lågt och vad kommer Piratpartiets succéresultat innebära för den fortsatta politiska debatten kring integritets- och fildelningsfrågor? Läsarna på SvD.se ställer frågorna och Jonas Tallberg, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet, ger svaren.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trots att jag laddat en hel del i mina dagar så är jag starkt kritisk till att vi skall slösa bort våra få hästar i EU-stallet på en sakfråga som detta. Skrämmande är dock hur demokratin på ett sätt urholkas när man gett fria händer till storbolag att haffa privatpersoner. Det är i så fall det enda skälet till att rösta på piratpartiet. Vi måste hitta andra lösningar.
läsvärd artikel:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3000369.svd

Anonym sa...

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3000369.svd

hälsningar ronny

Anonym sa...

det va då fan!
http://www.svd.se
/opinion/brannpunkt
/artikel_3000369.svd