måndag 8 juni 2009

Tankesmedjan Jernsaxen!


Jag brukar ofta säga att 90% av Sveriges befolkning är idioter! Då händer genast något intressant folk blir förbannade helt enkelt och brukar då gå till angrepp på mig som person.
Det gillar jag, jag tål mycket skit och klär gärna skott för mycket. Man varför blir man så upprörd när man hör någon säga det, som också är en sanning för visst finns det många idioter i vårt samhälle, men observera jag säger inte att dessa människor är mindre värda, men jag säger att kanske deras åsikter är det. Visst har du rätt till att ha vilka åsikter du vill men det innebär inte per automatik att de är rätt för den skull. Skulle kunna gå in på minst 500 detaljfrågor när det gäller det här, det rör såväl samhälle som familj. Berättade tidigare om att min dotter går ut ur 9:e klass i år, det blir min sista av tre tonåringar som nu lämnar grundskolan. Jag har varit med om alla mina tre barns ungdomstid in i minsta detalj både hem och i skola, jag känner deras värld jag har ordnat och deltagit i de flesta skolresor. Jag har inte gjort det som vuxen kontrollperson utan som en vuxen erfaren samordnare, det behövs verkligen, för många ungdomar står undrande inför vuxenvärlden idag! En fråga som är större än någonsin, det är alkoholfrågan, visst den är max uttjatad kan tyckas men nog så aktuell i dessa skolavslutningstider. Lagningen pågår för fullt vill jag lova! Men egentligen är lagningen en skitgrej utan problematiken är varför langas det, jo självklart ska det drickas utav helvete, gör våra föräldrar det så ska vi inte vara sämre. Självklart så är det så, där har du svaret på en fråga varför jag tycker att 90% är idioter för det är just där siffran ligger som tycker att det är okej att dricka alkohol, kom nu inte med några djävla dumheter att det är gott, visst är vin gott, det kan jag hålla med om, men om det inte gav den lugnande trevliga och behagliga effekten så hade många druckit betydligt billigare saker. Jag tänker inte skriva en enda siffra här vad alkoholen egentligen kostar samhället varken i pengar eller socialt för det hjälper inte, du vet det innerst inne och vill du verkligen se sanningen i vitögat så tar du fram dessa siffror själv och klarar du inte det så be någon annan om hjälp.
Har du läst någonting om alla kvinnomord den förra veckan som skedde i Sverige? Alla hittills gripna förövare har varit alkoholpåverkade så visst blir man "lugn och behaglig" kille av alkohol.
Några tusen får bara en fet smäll istället!
Visst får du fortsätta att dricka det stör inte mig, men hitta inte på några svepskäl, berätta för dina barn vad det egentligen handlar om Mamma och Pappa behöver medicin, vi mår inte bra så vi behöver "lulla" till våra hjärnor ett tag, visserligen tappar vi uppmärksamheten och blir lite mindre oförståndiga under några timmar men ni kan säkert sätta er och titta på TV istället eller gå ut och träffa lite kompisar för nu ska vi sjunga! Eller?
Du då, präktiga uppkäftiga Peter! Har du inte varit full och glad då? Jo, visst fan har jag varit det, full som fan många gånger, första gången på skolresa i Österrike i 8:an, vi började hinka öl redan på färjan ner, livet lekte och för mig forstatte faktiskt livet att leka och sedan har jag haft ganska tur också att det aldrig har hänt något i samband med att jag festat, inte för mig personligen, har sett ganska många "duka" under, bli sönderslagna men det drabbade inte min person?
Vill vi verkligen att våra barn ska börja dricka? Ta en rejäl funderare på det om du själv dricker det minsta så fundera på konsekvenserna, visst livet är farligt, man kan inte oroa sig för allt, men det man kan välja bort ska man inte göra det då? Du sätter på dig säkerhetsbälte i bilen för att inte dö eller skadas svårt, men det dör tio gånger fler människor av alkohol skador i Sverige än i trafiken, men det visste du redan.
Som många andra livsavgörande ställningstagande här i livet så kan du göra ett val, vill du göra ett val men kan inte, sök hjälp. Det här var en sk "livsvalsavgörande fråga" det finns fler men troligtvis så är du nu "irriterad" på något sett, du väljer kanske att vara det på mig eller min blogg, men det är sanningen som "gnager" dig!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Humanism och realism är mina ledord, allt samlat i Tankesmedjan Jernsaxen.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Ja du Peter,som man säger" Där fyllan går in ,där går vettet ut" Så sant,Visst har jag varit en idiot många ggr men nu för tiden är jag i princip Nykterist..Kanske för att jag äter medicin som man inte skall blanda med sprit,,men jag känner oxå just som du säger att när många dricker blir dom"Idioter" Jag har mött så mycket hemskt där just alkoholen har varit roten till det onda så jag har fortfarande svårt när någon nära till mig blir allt för full..Jag hoppas att den dag min tös blir tonåring att jag kommer att kunna tackla hennes kompis tryck..Ha en bra dag Susanne Ifare

strömmas sida sa...

Många föräldrar har en stor dubbelmoral när det gäller alkohol.
Många dricker varje helg och när
deras ungdomar ska ut på sitt så har
dom en lång utläggning om att dom
inte ska dricka. Egentligen borde
föräldrarnas drickande vara avskräckande i sig. Men det är ju
oftast tvärtom.
Ungdomarna gör ju oftast inte som
vi säger, utan som vi gör.

Hos mig behöver inte mina ungdomar
ta något intryck av drickande,
genom jag så sällan dricker.

Hälsningar
strömma