måndag 13 juli 2009

Livet kan vara så mycket ifrån Död, Dop, Bröllop till något så banalt och härligt som en Pool med öl!






Att det råder lite "bloggtorka" både här och där i dessa semestertider ser man lite varstans, vet inte om det här inlägget platsar i den kategorin, avgör själv.
Mitt liv har varit en verklig berg och dalbana sedan min Lilla Fru blev svårt sjuk för 15 år sedan, bokstavligen ibland pendlat mellan liv och död. Men igår bejakade vi "Livet" tillsammans hela Familjen och Släkten.
Hade egentligen sovit lite för lite på natten innan "släktsammandrabbningen" (Vi var två nya släkter som möttes) efter det att jag publicerat ett inlägg gjort av Pysan så fick jag två mail till http://www.jernsaxen.blogspot.com/ , ja det är bloggen som det egentligen handlar om, mailadressen jernsaxen@live.se , ett av dem kändes och var "av akut direkt medmännsklig art" så det blev några timmars nattlig kontakt och det tar både psyskiskt och fykiskt det gör det.
Kände mig ganska "tom" när vi sedan på eftermiddagen tryckte in oss i vår Folkabuss (Lilla Frun, måste ligga vid transport) för att bege oss till Dop på Värmdö! Har turen att ha tre stora barn så äldste sonen körde och "Lilla Frun" började "grunda" med en ordentlig dos Morfin, för vi vill ju inte börja med att chocka våra nys släktingar/vänner med att få ett smärtanfall. Ja, visserligen var det många unga barn pojkar/flickor i 8-12 års åldern där och det brukar ju förgylla deras tillvaro när det landar en sjukvårdhelicopter där de är, men det nöjet hade vi tänkt att snuva ungarna på, ja, vi har upptäckt tragiskt nog att det visst är ett nöje för vissa vuxna när det händer olyckor, så som sagt det stor "folknöjet" fick utebli igår. Härligt Dop blev det, med ett glatt intåg i kyrkan till tonerna av "här kommer Pippi Långstump", Dopet gick lite i Astrid Lindgrens tecken, med citat ur Emil och Alfreds kommentarer till varandra. Alltså i vänskapenstecken, självklart så glömdes varken Gud eller Jesus bort och på såvis så fick Prästen oss alla att känna sig trygga på någotvis när både Astrid Lindgrens och Jesu själ fanns över våra huvud.
Men innan dopet så fick de två "släkterna" som samlats en liten "chock" för först utlystes det vigsel.
Fan, tänkte jag bokstavligen, där blev jag snuvad på att ordna ett "Oumberligt Ting i bröllopsgåva till min Svåger och Svägerska", fast egentligen riktigt skönt också och billigt(ler).
Ja, denna soliga och ljuvliga sommarsöndag så blev alltså "två flugor på smällen", Dop och Bröllop i ett, släkten börjar bli lite kommen till åren, men jag är tacksam att vi slapp klämma in någon begravning samtidigt!
Mycket känslor blev det detta dygn för mig i allfall så jag förhörde mig ännu en gång om min son mådde bra och ville köra hem! Självklart Farsan, sa min son! Ta dig en "stänkare" du säger min son som är helnykterist till sin Gamle fortfarande lite tårögde Far!
Sedan kom Prästen till dopet och hamnade framför mig och hon serverade mig lite "nattvard" så nu var alla portar öppna till att släcka min "törstiga själ". Ja, först var jag förstås tvungen att se mig om för att möta min Kära Frus blick också, men som sagt när tre kontrollinstanser sagt ja, då måste det väl vara okej med lite mer än ett glas vin. Tack Sonen, Gud och Lilla Frun för att jag fick berusa mig lite igår, det kändes fint, det var några år sedan sist!
Men uppriktigt sagt Käre Svåger, hur kunde vi bli så här du och jag, lämna en pool full med öl kvar, börjar vi bli gamla och vad har hänt med den yngre generationen?
Ja som sagt Oumberliga bloggen ger inga svar, bara frågor!
Bildmaterialet kommer ifrån undertecknad, Lilla Dottern och Lilla Frun får stå som symbol för mingelbilderna eftersom jag ännu inte pratat med den övriga släkten, poolen talar för sig själv och avslutningsvis, de lyckliga tu!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

4 kommentarer:

Ulrica sa...

Låter som om det var en helt underbar dag. Både dop, vigsel och en liten naggande god berusning...

Fortsatt skön sommar:)

RANA sa...

Mysig dag!

Bra där att den gamle oumberliga människan för en gångs skull (???) fick partaja lite.

Idén med att lägga drickan i poolen var ju kanon - den snor jag rätt av.

Vad vackra de är, dina kvinnor!

Kramar till dig!

/Rana

Bodil sa...

Hejkära svärson, nu blev du chockad va?Fina bilder du har tagit,härlig text.Tack för skjutsen,vi hann precis med tåget.Kramar svärmor

Anonym sa...

Ölen får ni tyvärr behålla.. för det smakar rälit.. jag kan inte dricka det.. *stortjuter*
Så jag får hålla mig till vitt vin.. för det kan jag dricka..
Rödvin får jag bara ont i huvudet av..

Kram i massor Pys..

Ps. har fått en elak en på inlägget med dikten.. läs och begrunda..
från den "bittra"