torsdag 16 juli 2009

Varför?


Igår så fick jag nog det tionde mailet i frågan varför jag egentligen bloggar! Nu har samtliga förfrågningar just gällt den här bloggen Oumberliga Ting. Ja, den här bloggen har ju ingen direkt "röd tråd" längre egentligen, men eftersom den får lite kommentarer då och då så får den självklart vara kvar. Sedan har den ett helt underbart namn, Oumberligat Ting, det säger ju allt. Okej, i dagsläget är det väl mest en massa "oumberliga tankar" ifrån min sida som redovisas, men nu är det som sagt upp till var och en vad man läser och självklart även upp till var och en vad man skriver och varför! Jag gillar saker helt enkelt, men jag gillar även att skriva, läsa och fotografera och då är ju detta en perfekt kombination av allt. De kontakter som även skapas inom detta forum tycker jag känns viktiga. I den "Lilla bloggosfär" som jag tillhör lite i periferin så har man dessutom haft en "bloggträff", kunde varit med där men av lite olika skäl så fungerade inte det just då. Fler borde ordna "bloggträffar", riktigt naturligt blir detta medie aldrig, då vi är komplexare varelser än så. Om det nu inte går att ta sig ut i världen pga olika omständigheter då är väl detta ett fantastiskt sett att delge sina tankar på, uttrycka åsikter och självklart få respons på sina egna funderingar. Det är ju själv bara att välja vilket "djup" man vill ha i det skrivna. Min grundidé är mycket enkel och det är att få upp ögonen vilka kollektiva varelser vi egentligen är, även fast du sitter själv där hemma och tror motsatsen om dig själv så nog sjutton vill du bli sedd och uppmärksamad och älskad för den du är.
Tänker själv inte skriva mer i mitt inlägg utan skall nu ägna lite tid åt att kommentera och läsa andras intressanta bloggar om livet, om döden eller kanske hur man får bort bladlöss på sin pelargon eller att man hittat nya skor. Allt "hör ihop" och när du insett det så har du kommit en lång bit påväg till livets gåta, men slutsatsen kommer du inte fram till själv, det gör man bara tillsammans med andra. Dock inte sagt att det behöver vara likasinnade.
Som vanligt så avslutar jag med att länka till min andra blogg www.jernsaxen.blogspot.com en blogg om sjukdom, död men även om liv och läser du i marginalerna så finns det mycket livsbejakande där också, men bara om du har viljan att "se"!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

10 kommentarer:

RANA sa...

Hahahaha.

Enda anledningen till att du inte dök upp på den där bloggträffen är att du MED RÄTTA var skraj för tjugo galna, begåvade, högljudda, skärpta, frodiga, makalösa kvinns. Vi hade tillintetgjort dig, så stor och stöddig och uppkäftig du är. Du hade blivit mållös, du hade rodnat, du hade pipit "rädda mig, jag vill inte ha en enda tjejgrogg till"!

Okej, vi badade aldrig i Sergelfontänen (är dig dock evigt tacksam för infon av kameravinklar, hur man bäst hamnar i fotoskugga etc, jag kommer att använda det i framtiden). Men vi garvade omkull turister, fick panikångest på fel ställen, sa respektlösa saker på Nationalmuseet, grät och skrattade samtidigt på kvinnors vis, flirtade med kypare så att de tappade omdömet, sjöng frireligiösa bitar så hotellpersonalen höll andan.

Jag tillhör själv periferin i just det där gänget. Herre gud, det var ju en bloggträff med INREDNINGSTEMA. Jag hängde på Indiska och Pocketshop när de andra köpte vita saker.

Men du vet att jag är med på det där konventet du ska dra ihop, och alla andra lite mer anspråkslösa bloggträffar som vi kan styra upp.

Jag håller, som du vet, med dig om att mediet är knepigt.

KRAM, Rana


PS. Om det är du på bilden, tycker jag det är dags att du börjar äta lite fler fläskkotletter med bajnaj-sås. Ser lite farligt ut. Har du cyklat för mycket?


:-D

LillaFlisan sa...

Du är klok som en bok Peter!
Mer behöver jag inte säga!

xoxoxox

F

Polargrevinnan sa...

Peter oj vad jag är orolig. Du nämnde någon gång om att gå ner i vikt. Du vill gärna överdriva ibland. Nu har du gått för långt, det är inte snyggt att vara så mager.
Dina tankar, kring varför man bloggar, sammanfaller med mina.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Kram Viola

Viveka i Bläckhornet sa...

Kunde inte beskrivit det bättre själv. Jag håller bara med dig i allt.

Kram Viveka

Frida sa...

Hej Peter!
Jag kan bara hålla med dig!
Hoppas allt är bra.
Kram Frida

Johan Petterson sa...

Hej!

Jag vill bara säga varmt tack för din hjälp under vår malariakampanj! Tillsammans fick vi in över 3500 gåvor och 150 000 personer "smittades" virtuellt under kampanjens gång. Det här fina resultatet hade inte varit möjligt om du och andra bloggare inte hade hjälpt till!

Stort tack!

Mvh,

Johan Petterson, Läkare Utan Gränser

Annika Christensen sa...

Självklart skall du blogga det glöder ju i dina fingrar.Det kanske var bra att du inte var på den där träffen.
Tycker oumbärgligating är lika bra som Naturliga ting eller hur?
Hittade du något om bladlöss?
Själv är jag lite låg just nu med bloggande för det är mycket jobb.
jag jobbar mag-aug och det skall täcka hela året.
Ha det fortsatt gott i sommar
Annika

Design i tid och rum sa...

hej!
hoppas allt bra med dig och du har det bra?
En sak är klar,du ska bara fortsatta bloga som vanligt,men det är roligt KUL! att få reaktioner.
Ha det bra Dadda
vackert bild på din fru...längre när.Söt är hon!!!

RANA sa...

Nu har jag inte blivit näpsad på länge. Saknar det! När du tar semester är det inte heller någon som talar om diarré på min blogg. Dåligt!

;-)

Elisabeth - anyhow.se sa...

när det finns så innerligt många som bloggar utan ens en endaste liten yttepytte tråd & så ifrågasätts din blogg?!... Näää - kör på du Peter!!!...