söndag 7 juni 2009

Är det inte otroligt? (Obs: 18 års gräns på detta inlägg eftersom det kan verka förskönande av läkemedel)


Ja faktiskt, är det inte otroligt så säg? Vadå? Jo, Oumberlige Peter har lyckats att optimera ett inlägg att handla om allt som han utlovat att hans blogg ska handla om, ja faktiskt även "medicinbloggen" som han driver på http://www.jernsaxen.blogspot.com/
Vill bara poängtera att innan du läser vidare så vill jag tala om att jag inte riktigt kan stå för allt som kommer skrivas i det här inlägget, alltså om jag på något vis kommer att "lastas" för det vill säga! Jag är nämligen påverkad i skrivandets stund, rejält dragen faktiskt, klockan 07.42 på röstningsdagen till EU-parlamentet, går inte skam på torra land, så säg.
Rösta på mig, fri hostmedicin åt folket! Läs direkt ur FASS på: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19641222000010&DocTypeID=5
Etylmorfin, C19H23NO3, etylderivat av morfin, smärtstillande, hostdämpande och rogivande preparat som är narkotikaklassat. Varunamn i Sverige är Cocillana-Etyfin, Lepheton m.fl. Medlet används i ett stort antal hostmediciner. I de koncentrationer det då förekommer är missbruksrisken låg.
Sverige är det land som använder mest etylmorfin, 2002 användes 425 kg, följt av Frankrike som använde 207 kg.[källa behövs]
Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Etylmorfin"
Ja, fan nog med detaljer som ni ser så är jag omständig även när jag är påverkad! Håller lite på att tappa tråden varför jag egentligen gör det här inlägget, ska förklara mig! Jo, om du läser de två inläggen nedan så kommer du förstå att jag blivit djäkligt förskyld och fått en katastrofal rethosta efter densamma. Sagt och gjort, raka vägen till Farbror Doktorn som skrev ut Cocilliana-Etyfin till mig, hade redan en flaska hemma, men såg att utgångsdatumet var för över två år sedan. (Som ni ser så ser ni att jag är inte direkt missbrukare av hostmedicin) Jag är egentligen inte så pigg på att använda mediciner, men inatt när jag hostade så att jag väckte hela huset så tänkte jag att det är bäst att ta en "slurk"! Sagt och gjort, tio milliliter enligt ordination.
Hostan försvann jag lovar och även känseln i ben och armar, sedan kom John Blund till Herr Olofsson vill jag lova. Vaknade sedan till här på morgonkvisten med en konstig dröm kvar i tankarna. Höll på att bygga hus i drömmen och inte vilket hus som helst utan en exakt kopia av det boendet vi redan har idag, men allt blev fel så köket var exakt det kök vi har idag, men minst 100 meter långt, benen var som sagt avdomnade och jag vaknade torr som en öken i munnen, i drömmen försökte jag ta mig fram till kylskåpet för att dricka mjölk, men som sagt det var över hundra meter dit och förlamad i benen så drog jag mig fram till kylskåpet på golvet, men när jag väl var framme där, alldeles genomsvettig så kunde jag inte resa mig upp för att öppna kylskåpsdörren.
Visst låter det som en mardröm men Etyl-Morfinet gjorde så jag kände mig lite fnissig medans jag drog mig fram där på köksgolvet, intressant fenomen det hör med "droger". Vill påpeka att hostdämpningseffekten fortfarande sitter kvar, jag har heller ingen känsel i fingertopparna så det känns djäkligt skumt att sitta och skriva. Ja, som sagt det här var en berättelse från en "mycket sjuk mans" värld(ler). Det blev djäkligt rörigt också nu på morgonen när jag skulle göra en bildillustration till detta inlägg. Bildkompositionen blev inte direkt lyckad heller men jag var fortfarande "fnissig" när jag arrangerade den på köksbordet, vackert va? Design och förändring kallar jag bilden, förra gången jag var rejält förskyld så var hostmedicinflaskorna i glas och vackert formade, numera i något slag halvfjösigt plastmaterial så jag undrar om jag inte fick i mig lite för mycket Etyl-Morfin, hur man än håller i flaskan så rinner det över. Brevid så har jag dukat upp med "Svärmors Danska Medicinglas" de glasen brukar vi använda och bota alla typer av sjukdomar med när hon är på besök.
Ursäkta mig nu snurrar texten och jag mår lite illa så jag avslutar för idag!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson, den "medicinprovare" i cyberrymden!
PS: Undrar inte om jag känner mig lite "hostig" om jag känner efter, kanske man skulle ta en liten "etylare" till och krypa ner hos "Lilla Frun" igen!

2 kommentarer:

Helena sa...

Grattis till effekten ! Själv brukade jag överdosera, 15-20 ml, för att verkligen få trötthetseffekten - funkade ibland, ibland slutade jag bara hosta. Efter att jag opererade bort gallblåsan så kan jag tyvärr inte nyttja den fenomenala hostmedicinen längre - inte utan en näradöden upplevelse i form av magsmärtor iaf.....
//Helena

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej därhemma!

Blir lika glad varje gång jag kollar bloggen och ser att du kommenterat :) Du har ju blivit en favorit för mig. Ser ju att du blivit dunder förkyld. Och det är en sämre tid på året att bli det. Ofta sitter den kvar lite längre då. Men du har ju blivit försedd med allehanda mediciner iallafall. Jag har också använt den mot kraftig hosta och den gav snabbt effekt. Men sist så blev jag sjukare av den. Och nu visar det säg att jag är känslig mot morfin. Så nån missbrukare blir jag aldrig...Fy f-n vad jag kräktes när de tryckte i mig den vid de två sista operationerna.

Du skrev från din frus blogg om bloggnamn. Och jag håller helt med dig. Bokhora känns inte som ett bra namn. Ungefär som om de valt det för att synas. Och behövs det, är det kanske dålig kvalite´på bloggen...eller?

Tack för berömmet av hammocken. Har ni vägarna förbi nån gång i Norrland är ni hjärtligt välkomna hit. Då kan lilla frun ligga och mysa där med en härlig bok. Jag sitter i solstolen intill medan du serverar oss ett gott glas vin och min man står vid grillen och fixar käket. Lät inte det befriande sköööööönt...haha?

Kramar

Viveka