tisdag 26 januari 2010

"Att blogga eller inte blogga!"




Kanske fanns det någon igår kväll som försökte logga in på Oumberliga Bloggen och möttes av att Bloggen inte fanns! Ja, igår hände det (igen), jag släckte ner hela "skiten" men inte pga att jag inte vill blogga, utan kanske faktiskt tvärtom. Sedan kan man ju som jag "måla in sig i ett hörn" som jag gjorde med inlägget om de mördade flickorna. Det tog "kraft" att göra det inlägget, de vet alla bloggare som skriver något som berör en själv! Sedan har jag någon slags "sjuk humor" och det gör ju också att man inte kan ha en övergång hur som helst, någon "stil" och allvar måste kanske en övergång ifrån ett sådant inlägg ha?
Ska förklara lite närmare, verkar ju bakvänt att man "släcker ner" fast man vill blogga!
Jo, så kan det vara när man ser vilket "skräp" man skrivit, för visst skriver jag "skräp" det gör jag!
Fast inte alltid, så självkritisk är jag inte, ibland blir jag faktiskt riktigt nöjd själv! (ler)
Jag får ofta idéer om vad jag ska "blogga" om, men sedan är de faktiskt en fråga man bör ställa sig, är det egentligen intressant att läsa för någon helt utomstående? Nej, troligtvis inte, men i mitt fall så har jag en hel del vänner och bekanta som läser och många gånger så resulterar ett inlägg i ett telefonsamtal. "-Peter, varför skrev du så................!"
Nej så farligt är det inte!
Bilderna ovan hade jag tänkt att använda i senare inlägg, men just nu så tryter orden lite!
Sedan är det det här med humor! Det har jag ju skrivit om tidigare. Humor är verkligen olika ifrån person till person och min humor känns det ibland som jag är lite ensam om!
Ibland får jag "dåligt samvete" när min omgivning blir indragen i mina helt egna humorprojekt.
IKEA är ett levande exempel på humor, folk som går i rader som myror för att skapa sig ett hem, en del köper hela sitt hem på en gång. En del har inte ens förmågan att förstora upp en egen bild som de tagit utan måste köpa en färdig! Men självklart så köper även jag saker på IKEA, förnuft och känsla behöver inte alltid gå hand i hand!
Fast det är kul att busa lite på IKEA jag brukar lägga mig i en soffa och få den där "riktiga" soffmysarkänslan, himla festligt att höra kommentarerna i och kring detta när man gör det!
Sedan finns det den där riktiga humorn "som människor som är allvarliga på jobbet", håller just nu på med att ta en massa bilder där jag berättar i "bildform" om mitt Jernsaxen Projekt (I korthet, byggandet av handikappanpassade småhus), i byggbranchen kryllar det av en massa allvarliga män som tar sig själva på för allt stort allvar, sådant är kul tycker jag! En del har faktiskt skaffat sig hår under näsan också för att se allvarliga ut, de är riktig vardagshumor det!
Sedan tycker jag det är lite kul att se mig själv på bild, hur jag tjockat på mig en cirka 10 kilo, "ätaalldelsförmycketgodmatfläsk" med andra ord! Har ju skrivit tidigare om när jag hade neuroborrelia och förlorade både lusten för mat och smakkänslan, den har kommit tillbaka, med råge, vill jag lova! (ler)! Nej, det måste jag fixa, men inte idag för nu ska jag göra ett sjuhelsikes god närande men kanske för stor frukost! Jag jobbar just nu med några tomter ute i Stockholms Skärgård, där är det rått och kallt som fan så då är det bra att ha ett "isolerande" lager!
Den lilla filmsekvensen upp i vänstra hörnet har jag med för att illustrera den "enklaste av humorformer", men den funkar för de flesta, dock inte alla, men mina barn tjöt av glädje när de var små och jag visade denna scen ifrån Ingmar Bergmans fina film Fanny och Alexander för dem!
Ha en fin dag!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

4 kommentarer:

Tezz från Kungens Kurva sa...

Ja det är inte helt lätt med bloggande. Som du säger är ju humor så olika från person till person, och även vad folk finner intressant. Tror att huvudsaken är att man själv tycker om att blogga och inte ser det som ett måste. Den dagen man gör det kanske det är dags att lägga bloggandet på hyllan men så länge man gillar det så... varför inte :)

The Secret Garden sa...

Jaa du, för att ta detta med Ikea. Säger man, som kvinna för det är jag väl, hoppas jag.., säger man vid fikabordet på jobbet, efter att de närvarande fikatjejerna vid bordet gått ner på knä och bett högljutt när någon av dem yttrat att: "jag var till Ikea i helgen!!!!" När de ligger där på golvet och snappar luft och ser upp till den gudomliga som varit UTVALD att FÅ gå på IKEA...när jag då säger: "jag tycker faktiskt att Ikea är tråkigt!..joo faktiskt jag tycker inte OM Ikea.."
Gissa vad som händer då..? Efter att jag sagt denna blasfemi? :)

Photo by Maria sa...

In och ut.. Din melodi verkar det ;-)

Ser rätt gott ut i IKEA hörnan och det ser ut som du platsar där ;-)

Det där med folk som tar sig på alldeles stort allvar, det tycker jag med är komiskt så alltså är det humor.. Lite kul att driva med dessa personer med, iaf ett tag för det är sällan de fattar att man driver med dem.. Ha ha..

Och du vad det gäller "isolerande" lager runt kroppen i form av fett, det hjälper inte i kylan.. Jag vet ;-) Jag är en frysråtta.. Men mat är gott så fortsätt äta :-D

Kram Mia

Häxan sa...

Sluta nu att släcka ner i tid och otid! Klart du skall blogga! Det är ju hos dig vi får lära oss en massa om saker vi inte ens funderat på....Som om vi har massa dyra handväskor i garderoben....Vem skall tala om för oss vilka viktiga (eller oviktiga) artiklar vi bör läsa.
Jag gillar din humor och din självdistans till livet. Jag gillar dig helt enkelt....så snälla...sluta inte blogga...please
Kram från Häxan.