tisdag 7 februari 2012

"Livets goda....det här ska bli en medicinskt inlägg....!"

Kanske skulle jag egentligen vänta någon dag med detta inlägg då jag ännu inte kan länka till delar av källmaterialet. Känslor spelar stor roll för hur vi blir både sjuka och friska, konstaterar Lisbeth Sachs i sin bok Sjukdom som oordning som nu kommer i nytryck. Den medicinska antropologen Lisbeth Sachs följde en studie om Skånska bönders kolestrolvärden och upptäckte då att några av dem som ansträngde sig för att äta nyttigt mådde sämre än de som struntade i kostråden! Detta läser jag i en suverän artikel idag i Svenska Dagbladet, artikeln ligger ännu inte ute på nätet men så fort den kommer så lägger jag in en länk. Ser bl a i min "bloggkrets" att det är många nu som kämpar med vikten, men ingen av inläggen andas "livsglädje"! Det blir självklart en svår "självanalys", vill jag gå ner i vikt för min egen skull eller andras värderingar? Egentligen skulle jag hyra ut min Fru som konsult hon skiter fullständigt i vad andra tycker, som när jag säger till henne: "-Älskling, ska du verkligen äta två semlor?" Då skrattar hon bara glatt och säger: "-Se dig själv i spegeln tjockis!" Nu säger jag inte åt min Fru att minska på semmelintaget eller glasintaget pga utseendet, jag tänker på hennes hälsa. Fast enligt den här studien av Lisbeth Sachs så blir alltså effekten den bakvända om man "avstår livets goda emot sin egentliga vilja". Jag åt två semlor på jobbet igår och de "räddade" min dag, så innan jag nu åker till jobbet så ska jag gå och köpa ett litet lager till Lilla Frun. Jag och Lilla Frun brukar gå på sådana här sk "kändispartyn", det är himla kul, visst ytligt och glättigt som fan, men beteéndevetenskapligt kul och sedan det bästa av allt, käket och alkoholen är gratis, mätt och full till ingen kostnad alls. Fast i år har vi ännu inte fått så många inbjudningar, man får ju bl a inte skriva som jag gör nu! Fast i förlagsbranchen är "vi" kvar i, tack och lov, de har trots allt de bästa festerna och bästa maten! Fick ett mail om att jag alltid ser så allvarlig ut på bilderna jag visar, inte då, visst kan jag se glad ut.......som här! Klicka så får ni se något snyggt Herr och Fru Gräddsemla!
Är du intresserad av antropologi så finns Lisbeth Sachs böcker att beställa här! Nu kanske ni tror att det är något dolt Förlagstips, men icke sa Nicke, de har ännu inte hört av sig till mig, men det vore på tiden, att få sin bok omnämnd på Oumberliga Bloggen det är inte kattskit det inte och att dessutom få sitt bokkomslag på bild med en glassätande PocketHexa då är det nästan Julafton för en Förlagschef!
Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Din Gräddklick på Cyberskjortan!



2 kommentarer:

Baronessan sa...

Fru Gräddsemla kände jag igen direkt, men... var det verkligen du till höger? ;)

BP sa...

Klart man går på kändismingel för att äta och dricka sig mätt. Påstår någon nå't annat så ljuger dom;-)