tisdag 11 oktober 2011

"Jaha.....djäkla snobbar......då planerar vi Julen istället....!"


Okej då, intresset för "Hörnsoffans Vänner" kanske inte är så där direkt översvallande! Fast fira Jul med klass och stil det vill väl de flesta, påstår man i allafall! Så nu Vänner finns det faktiskt ytterligare en Förening som du kan bli medlem i, nämligen Raguskedssällskapet!
Har även tidigare berättat om raguskedens historiska vikt inom det Svenska köket så jag går inte närmare in på det nu, men jag undrar hur många som egentligen har tillagat en "redig" köttragu den sista tiden? I vilket fall som helst så ligger det "raguskedar" om dammar lite varstans i hem och stugor, dessutom dyker de ofta upp på auktioner och brukar då hamna i prisklassen 1000:- - 5 000:- kronor beronde på silversmed, vikt och skick.
Om man förövrigt inte gillar matsilver så ska man åtminstone ha en rejäl ragusked till Julgröten, träsleven är sedan länge förpassad pga hygienska skäl. Om du inte har en "ragusked" sedan tidigare satsa på en rejäl stor och tung rackare, den som har en 30 cm och 3 hg tung "ragusked" i sin hand innehar den absoluta makten vid Julbordet, man krossar med lätthet ett finger på fel ställe med detta fantastiska köksredskap!
Nyfikenheten svämmar över va? Hur får jag nu tag i ett sådant här mästerverk, kanske vän av ordning nu undrar? Lugn bara lugn det finns många på marknaden just nu, de finaste och mest prisvärda hittar du här!
Vid datorn som vanlig Ulv Röde alias Peter Olofsson Din Silversmed i Cyberhyttan!

1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har inte hittat någon ragusked, dom växer inte på träd. Och skulle dom göra det blir dom alltid lite dyra. Det är väldigt få där jag frågat som vet vad detta är för en sked. Här i Karlstad har vi en förening som heter: vi som hatar vintern. Där skulle jag kunna vara med, är inte helt förtjust i vinter, men det är fullt! Så då får jag väl vara med i din raguklubb då....fniss.
Ha det gott och hälsa lilla frun.
Kramar
AnnaMaria