torsdag 6 oktober 2011

"Silverbestick ett tragiskt kapitel...........!"



Sagt och gjort igår så gick Lilla Frun och jag och sålde min "silverskatt", nästan två kilo silverbestick som jag fyndat ihop under sommaren! Jag verkligen "älskar" silverbestick, både att putsa dem och att äta med dem. Numera äter jag bara med silverbestick hemma. Helt otroligt så fortsätter människor att köpa/samla nya silverbestick, till enorma överpriser, det är faktiskt så att det är lättare att bearbeta silver än stål. Där har guld och silverhandlarna lyckats lura oss ordentligt! Äldre matsilver har i princip inget högre värde en den dagsaktuella silverkursen, självklart undantar jag silversmedsarbeten av kända smeder och designers, men i princip så är det "värdelöst" i förhållande till "nypris". Gillar man silver så ropar man in det billigt på Auktion, exempelvis på Bukowskis Market. T o m i annonstexten så anger man exakt vikt så man inte betalar för mycket, högst 3-4 kronor grammet. Trist utveckling, men inget att göra åt, ingen vill längre putsa Mormors gamla silverbestick helt enkelt!

Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Din Smed i Cybermörkret!

Inga kommentarer: