fredag 24 juli 2009

Skräckfilm - på riktigt!



Sedan 10-års åldern har jag verkligen älskat skräckfilm, jag har verkligen "plågat" mig igenom det mesta genom åren, fast den här underbara "panikskräcken" som jag upplevde när jag för första gången såg motorsågsmassakern i en oklippt verision den har aldrig mer infunnit sig.
Jag är ingen samlare av skräckfilm, en skräckfilm går ju bara att se en gång för efter att ha sett en film en gång så vet man ju var de "magiska" "hoppa till" ögonblicken finns. Visst, några filmer har jag i en låda och där är nu ofta min 15-åriga Dotter och hennes kompisar, igår kväll var de där och lånade en film. De gick hem till en kompis för att titta på den och eftersom jag alltid hämtar min Dotter, hur sent det än blir, så ringde jag för att höra om hon ville bli hämtat. Filmen borde då varit slut för länge sedan, vill ju inte störa i de härliga "smaskiga scenerna".
Svaret blev då: - Inte nu, vi måste titta klart på Kalle i chockladfabriken först! Hon vill gärna se någon "avprogrammerande" efter att ha sett en skräckfilm, precis som sin Pappa i samma åldern! Päronen faller inte långt ifrån plommonträdet eller hur det nu var (ler)!
Som sagt idag är jag inte lika lättskrämd, men något som får mitt blod att isa sig är vår nästan samtida sjukvårdshistoria. Om du läser detta när inlägget är nytt alltså Fredagen den 24:e juli i nådens år 2009 så blir kvällens "skräckfilms tips", en dokumentär om neurologen Walter J Freeman ideér om hur man botade själen med hjälp av kirurgi, jag lovar det är skräckfilm på riktigt när det är som värst. Vågar du och står ut så titta på Kunskapskanalen klockan 22.00 ikväll! Mer "sjukvårdsskräck" hittar du på min andra blogg www.jernsaxen.blogspot.com och vill du ha bara fiction i bokform så gå in på min Frus bokblogg och hitta någon bloddrypande läsaning www.pockethexorna.blogspot.com
Vid datorn i regnens och den halvtaskiga sommarens tecken din törstsläckare i bloggöken Peter Olofsson!
PS: Orkar du så googla Walter J Freeman.

3 kommentarer:

Design i tid och rum sa...

Hej!
ska försöka titta ikväll...gillar skräckfilmer.
Gillar att du hämtar alltid din dotter..ha de så bra i helgen...Dadda

Maria Thorbjörnsson sa...

Hej Peter-Jag vill nog inte titta på "riktig" skrackfilm men kan utan skrupler titta på Bones-CSI och annat "blodigt" som visas på TV
För mycket av sann verklighet ger mej mardrömmar och drömmar har jag så att det räcker och blir över
En kudde i TV-stolen att gömma sej bakom behöver iallafall jag
Ha det--Maria

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej Peter!

Nää usch skräckisar är inget för mig. Gillar inte det bisarra. Men oftast tycker jag det är för overkligt och då går jag inte riktikt igång. Blir istället uttråkad..haha.

Men det nu nämnde om ska jag försöka titta på. Mannen älskar dokumentärer av alla slag.

Önskar dig och frun en fin helg

Kram Viveka