fredag 24 september 2010

"Ledsen Vänner............!"



Som sagt Vänner, ledsen att jag inte hinner kommentera hos Er på Era fina bloggar så mycket denna vecka! Skickar idag ett stort Kollektivt Trevlig Helg på detta vis!
Denna blogg, Oumberligating påstår sig ju också vara en design blogg........!
Dagens fråga lyder:
Vad tycker du om Comic Sans...........i mitt tycke ett riktigt favorittypsnitt!
Hittade idag en rolig och intressant artikel i Svd om "fenomenet" och "hatet"! Läs här:

"Spexiga Comic Sans är typografivärldens fula ankunge. SvD berättar hur bokstäverna från en tecknad hunds pratbubblor av misstag blev ett av världens mest använda typsnitt."
Vid datorn som vanligt Peter Den Oumberlige!

2 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Jag vet att alla gillar Comic sans. Det är inte ett speciellt lätt typsnitt om man ska läsa det. Mina elever envisades med att använda det i affärsbrev. Själv gillar jag det till privaat och till roliga reklambilder. Det bästa typsnitet på skärmen lär ska vara Verdana, men inte speciellt snyggt. Har sovit middag efter en sursrömmingslunch och blev pigg.
trevlig helg

BP sa...

Comic Sans som typsnitt i gratulationskort och bordsplaceringsskyltar är helt ok. Men mitt formgivaröga (yrkesskadad) gör ont när jag ser typsnittet i "officiella" dokument, bl a i Powerpoint presentationer.