torsdag 14 oktober 2010

"Håll i Er.......strecktecknat backfly svärmar igen......!"


Vilket "hallaballå" det blivit vid Lunds universitet då sedan en biolog där vid namn Lars Pettersson upptäckt nattfjärilsarten strecktecknat backfly..........den har ansetts utdöd sedan 20 år tillbaka i Sverige!
Men va fan Larsa om du läst Oumberliga bloggen ordentligt så skulle du sett att strecktecknat backfly landade i filmjölken hos min Svärmor redan för två år sedan!
Den trillade ner död ifrån lampan i det hus vi hyrde på Österlen....tanten..hm...min Svärmor sköljde av den i diskhon....hon var nyfiken på vad det var för art.....hm...sa hon:
-Det är klart ett strecktecknat backfly! Vad tror du Peter?
-Visst, sa jag, självklart, det ser väl vilken idiot som helst!
Jag bad mina barn titta också!
-Vad tror ni detta är för sorts nattfjäril ungar?
-Far....det är ju en strecktecknad nattbackflyfjäril skrek de unisont!
Men okej, då Larsa om du nu blir så lycklig så kanske jag ska höra av mig till dig, vi har hittat en djäkla massa roliga krypp i markisen på Husbilen efter vår Skånesemester....får väl peta ner dem i en burk och skicka till Lunds universitet!
Klicka nu på bilden för förstoring så även du ser hur ett strecktecknat backfly ser ut när du möter en!
Vid datorn Peter Olofsson Din Fältbiolog i Cyberdjungeln!

Inga kommentarer: