fredag 22 oktober 2010

"Snart dax att fylla frysen med mat........!"


Jag gillar Mike Wells bilder ifrån svältkatastrofen i Uganda för 30 år sedan. De får mig alltid att tänka på att man ska ha en välfylld frys och kyl nu när det börjar lacka mot Jul...........usch va obehagligt att vara hungrig............ja var faktiskt det en gång..........jag var för trött för att gå upp att äta frukost, så jag sov ett tag till och när jag sedan vaknade vid 12 tiden så hade jag så ont i magen att resten av dagen blev förstörd...........förstår verkligen inte varför folk inte äter ordentligt. Ser det på TV ibland även så här 30 år senare att folk slarvar med frukosten, de bara sitter där och tittar medans flugorna surrar kring dem........jag tycker de där smala människorna ska rycka upp sig...........kanske inreda sin hydda.............måla om jordgolvet eller något sådant.......hm...nu ska jag inte sitta här och tala om för dem vad de ska göra......lite fantasi får de väl ha själva!
Sa jag trevlig helg föresten............?
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson Din surrande fluga i cyberrymden!

8 kommentarer:

Caja: sa...

Men du...var nästan på väg att ta mig en andra frukostmacka..tror att jag hoppar över den....och nästa...och nästa...
Jag tror jag surrar vidare till en annan blogg just nu...., blundar för fakta....
Trevlig helg till er med/c

Cici sa...

Vilken bild! Den får mig faktiskt att börja gråta. Varför måste det vara på det här viset+

Maria sa...

Sorgligt! Vi har det så bra..
Eftersom din blogg är en av de bloggar jag följer vill jag bara meddela att
nu är det nytt liv i Sverige och en ny blogg.
Välkommen in på ett besök till http://norrkopingsblogg.blogspot.com/
Ha en trevlig fredag!
Kramar Maria

BP sa...

Vi har det så bra och är så bortskämda. Vi ser det inte ens själva längre.

PS. Har aldrig ätit frukost - ja inte sedan jag flyttade hemifrån vid 17. En Nespresso och en Brämhults duger till lunch. Å på helgerna sover vi alltid till minst kl 10 å jag jar då aldrig haft ont i magen av hunger;-) DS

Freedomtravel sa...

Nej, men man säger ju som Marie Antoinette: Om de inte har råd med bröd, varför äter de inte bakelser?
Nåt fel är det ju på världen. Ett uppenbart problem är ju att vi blir fler och fler. Visst skulle resurserna kunna fördelas mer rättvist, men till slut kommer det ju ändå inte fungera om befolkningstakten fortsätter öka. Tyvärr delar inte hela världens ledare denna åsikt...

Elin Damberg sa...

De är så slarviga med att uppdatera sig till de senaste tekniska inneprylarna också.

Ettie Bee sa...

Jadu, Peter, vad säger man? Världen är upp och ner. Fel. Och rätt finns ingen dagens överallt.

Synnøve. sa...

Har precis idag haft bössebärare på dörren. Det är tv-aktion här idag. De samlar in pengar till katastrof rammade i världen.
Man blir väldigt tankfull när man ser den där bilden.

Folk her i landet dør ikke av kolera, malaria, mangel på vann eller mangel på mat, ingen blir satt i konsentrasjonsleirfordi de ikke tilber Jens Stoltenberg, ingen barn dør eller blir lemlestet av landminer. Likevel syter vi nordmenn når man hjelper mennesker som lider mye mer enn oss. Har DU mot nok til å kopiere meldingen og la den ...stå på siden din en times tid?

Har haft den på facebook. Det är säkert samma sak i Sverige.