fredag 14 augusti 2009

Okej, det är Fredag jag lägger ner stridsyxan ett tag!



Förlåt förlåt Kära Vänner! Ser på mina kommentarer att jag var alldeles för bråkig och jobbig i förra inlägget så nu ska jag tillbaka lite till Oumberliga Tings rötter, ja alltså, de Oumberligatingens värld! Men snälla först kan jag väl få berätta att jag varit lite "stökig" idag igen och de har jag varit med ledningen för Svensk Bilprovning! Jo, jag vet att "intresseklubben antecknar för fullt"!
Så här ligger det till vi har faktiskt en Limousine till personbil, den är förlängd och den har ett extra baksäte bara för att Lilla Frun ska kunna ligga när vi är ute och åker och inte för att vi ska se ut som det är "kändisar i stan". För att göra en historia kort så har inte Svensk Bilprovning lyckats få in i sina dataregister att bilen är för lång för att besiktigas i besiktningshallen för personbilar utan måste gå i hallen för lastbilar pga av sin längd. Varje år i sju års tid har jag nu ringt och försökt och boka in den i lastbilshallen för besiktning men det går inte, datorn säger stopp, eftersom den är registrerad som en pesonbil. I lika många år har jag nu varit i kontakt med huvdkontoret för att få hjälp, idag hade jag dessutom samtalat med högsta chefen, mycket trevlig person vill jag säga, men hon tyckte att problemet för "försumbart" eftersom de rörde ett så fåtal bilar i Sverige?????? Att ändra i datasystemet skulle bli för dyrt, men nu har jag fått regionschefens privata nummer så han/hon kan personligen ringa och boka in mig på valfri lastbilsbana i Stockholm!!!! Vilken service en personlig inbokare, är det jag eller världen som är galen?
Apropå data och Oumberligating, titta vad jag hittat till min dator och sminktokiga dotter!
Allt som gör "två flugor på smällen" samtidigt platsar helt klart på Oumberliga bloggen!
Önskar självfallet en trevlig helg till de läsare som trots allt orkar med!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

5 kommentarer:

Annelie sa...

Hej Peter!

Du får gärna göra ett inlägg om min blogg. Som tur är går det ju inte lika illa som för oss för de flesta och det är skönt att det har gått "bra" för er. I dagsläget är min dotter en pigg 16,5 månaders (korrigerat förstås) tjej och mår förhållande vis "bra" (ja hon vet ju förstås inte att hon är svårt lungsjuk utan springer runt och klättrar över allt :-)

Tack för ditt inlägg.

Ha det gott!

LillaFlisan sa...

Ja, byråkrati är väl alltid lika roligt.
Men du får se det så att det ju bara tog 7 år! Det kunde tagit betydligt längre tid än så innan du fick en lösning på eländet!

Se att du har din Mixpod i form av ett kassett-band.
Förra året hade jag en elev som hittat ett just ett gammalt kassettband på fritids och kom springande med det i näven.
- Vad är det här för leksak? Hur är det tänkt att man ska leka med den?
Undrade ungskrutten.

Ja, tiderna förändras och vi med dem..... För det mesta......

kram

Flisan

Marie//Tekla Maräng sa...

Den *musen* vore något för min dotter.
Byråkrati kan göra en galen på alla sätt och vis och ändå förstår man inte hur dom tänker.
Men skrattar gott att du äntligen har fått en personlig bokare, det var ju iaf någon som tog sig ann problemet.
Har själv precis hamnat mellan två stolar eller rättare sagt två läkare vara av båda tycker att det är den andre som ska ha hand medicin utskrivningen. Förrut har allt varit glasklart läkare A skriver ut mediciner och läkare B behövs ändast i nödfall som tex när A har semester. Så har då A gått i pension och blivit ersatt av en nya och då sket det sig kan man säga.
Så typ 8 timmar på akuten, resultat mediciner som vara i 14 dagar för akut personalen tyckte att det får mina ordinarie läkare ta tag hahahah säger jag.... och fortfarande ingen som helst ordning på vem som skriver ut vad.
Tänkte på Lilla Frun när jag igår hittade Pocket byte på bloggen Enbokomdagen om hon är intresserad så har jag det som inlägg på min blogg med datum den 14 augusti.
Tyckte att det var en kul idé som jag kommer att hacka på.
Fortsatt trevlig helg Marie:)

Frida sa...

Hej Peter!
Tack för din hälsning!
Känns bra att veta att bloggarna inte försvinner även om man inte loggar in på dem på ett tag.

Tänk vad man kan hitta på, smink och datormus i ett, inte dåligt.

Hoppas allt är bra!
Kram Frida

Anonym sa...

Har väntat nu i någon dag på ett nytt inlägg. Svacka på gång, bloggtorka? Nej, tror inte det min Gode Peter! Ser hur du famlar i mörkret för att hålla din blogg igång. Tror att det är bäst precis som du själv har sagt tidigare "att släcka ner hela skiten"! Nu kan det kanske låta som jag är otrevlig emot dig, men inte alls Käre Vän, tvärtom!
Finns det en favorit har i bloggvärlden så är det helt klart din blogg, en liten "lysande stjärna i mörkret" måste jag säga!
Nej, orsaken att jag skriver till dig och tycker att du ska "släcka ner" är snarare för ditt eget bästa. Varför fortsatta in absurdum att "slänga pärlor till svin"? Visserligen får du då och då någon lysande kommentar, men det är inte ofta.
Däremot så vill jag ge dig en eloge för att du hjälpte en mycket god vän till mig härom natten på din andra blogg. Goda lyssnare och människor som vågar ge råd och stöd är det verkligen ont om här i världen. Undrar ibland även om din blogg Jernsaxen inte också är ett uttryck för din egen "inneboende" smärta? Blir spännande att se om du tar bort den här kommentaren, du skryter ofta med att du alltid låter din blogg vara ocensurerad, men hur många sanningar tål du själv? Vem jag själv är är i detta fall helt ointressant, du skriver att det är bara "fegisar" som är anonyma, visst kunde jag hitta på ett namn vilket som helst, men precis som du så vill jag alltid vara ärlig och uppriktig. Så just pga detta så vill jag vara anonym i min uppriktighet!
Vi har träffats tidigare på en läkemedelsmässa, men jag är knappast en kvinna som man lägger märke till, men du gav mig lika mycket uppmärksamhet som din övriga omgivning, varm och engagerad! Tack för det!
Idag har jag jour och troligtvis så blir det ännu en dag med patienter som fyller sin vardag med för att använda ett av dina uttryck "i-lands problem". Ibland längtar jag efter människor som verkligen "mår dåligt"!
Nu fick du vara min psykolog en stund!
Gör vad du vill med denna kommentar, är inte riktigt säker på dina kunskaper att "spåra folk" men om du försöker så skrivs detta på en dessutom hel anonym dator på en busstation någonstans i Sverige!
Varm Kram eller Hej, väl själv!
/Någon Någonstans