onsdag 20 juni 2012

"Kunde inte sova.....konstrapport ifrån Auktionsvärlden...!"

Det var ju omöjligt att somna om, får bli ett konstinlägg istället. Jag påbörjade faktiskt detta inlägg innan tavlorna ovan av Anders Zorn och Eugéne Jansson ropades ut hos Bukowskis Auktionsverk här i Stockholm för någon vecka sedan. Infallsvinkeln var då skillnaden i prisbild mellan manligt och kvinnligt i konstvärlden. Zorntavlans utrop låg på mellan 8-10 miljoner och Jansson tavlans utrop på endast 80-100 tusen. Det tyckte jag då kändes orättvist på något sätt. Den här bloggens syfte är ju bl a att återupprätta den nakne mannen som något vackert!

Ja, detta inlägg kom på skam innan det faktiskt var klart, det helt osannolika hände, igen bjöd denna summa för Zorntavlan "Röd strumpa", den gick åter till säljaren. Eugéne Jansson nakenstudie däremot, klättrade en bit över utrop och landade på ett slutpris på 159 250 spänn inklusive alla avgifter, inte illa pinkat.

Är dessa tavlor något Oumberlige Peter själv gått och suktat efter? Verkligen inte, naket ska vara i verkligheten, har ju en alldeles egen "Rödstrumpa" här hemma och vill jag se en stilig naken karl så gör jag det i hallspegeln!

Har Ni sett Oumberliga bloggen är på konstbanan igen, otroligt men sant!
Kram ifrån Oumberlige Peter Din Gallerist i Cyberträsket!

3 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Faktiskt riktigt härliga tavlor båda två! Framförallt har de en fantastisk ljusåtergivning. Lustigt att jag aldrig reflekterat över manligt/kvinnligt pris. Men du har ju helt rätt! Såg några riktigt fina (fast inte i denna klass förstås) på Lauritz typ förra veckan. Priset för de manliga krokiteckningarna var väldigt lågt. Men det kanske beror på att folk inte vill ha nakna människor på väggarna? Jag är inte heller så sugen.

BP sa...

Jag gillar ingen av ta lorna faktiskt och skulle inte betalat någon av nämnda summorna. Klart om man vill skryta med en Zorn på väggen så... Men nej, jag vill gilla en tavla oavsett pris.

Cici sa...

I min ålder kan jag inte skryta med varesig stilig partner eller spegelbild, men trots det platsar ingen av tavlorna på våra väggar. Dom passar inte våra plånböcker heller, kan jag väl konstatera.