torsdag 17 september 2009

"Undrar om inte Fru Bryttmar och jag skall bli kompisar!"



Ännu en "helvetisk smärtnatt" för "Lilla Frun"! Ja, tillsammans fixade vi ännu en natt utan att behöva ta oss med ambulans till Akuten, men inatt var det nära. Morfindosen på max, det värsta är att det inte är någon lösning på problemet det heller. Vi är vana, har tappat räkningen nu hur många vändor hon legat inne under snart 16 års tid, akutsjukhus, servicehusboende, operationer, rehabhem mm. Man kanske borde ha vant sig, men uppriktigt sagt så har jag inte gjort det. Borde inte omsorgen och vården blivit bättre på 16 år? Så är dock inte fallet, därför så har jag startat Smärt och Patientföreningen Jernsaxen http://www.jernsaxen.blogspot.com/
Två alternativ ges till alla människor, kämpa på eller ge upp och ta livet av sig!
Det sistnämnda har jag valt att avstå ifrån då det är en "total egoistisk handling" dessutom säger jag som Magnus Uggla: - Varför ta livet av sig när man ändå inte får höra snacket efteråt!
Kvar alltså att kämpa på!
Sagt och gjort ätit frukost med tre trötta men glada ungdomar, sin Mammas sjukdom, är ett normal tillstånd för dem, suttit vid datorn i någon timme nu för att "botanisera i djungeln" över coacher/konsulter som jag fått i uppdrag av Arbetsförmedlingen att göra. För dig som har turen (dock inte sagt glädjen att ha ett jobb) och inte vet vad det innebär så är det nu en ny politisk giv att alla vi som går och "slår dank" (Major Björklunds egna ord) ska få en personlig coach som hjälper oss att effektivisera vårt arbetssökande på alla fronter. Nu har jag hittat "henne"! Fru Bryttmar ska helt klart få bli min coach och ingen annan! Bryttmarskan gör "high five" på en av bilderna på sin hemsida och det känns lite som om det är i "Oumberliga Peters" anda, lite gulligt men ändå läskigt (som Lasse Berghagen ni vet!)
Självklart så länkar jag till henne, ifallatt, det finns någon mer än mig här i på Södertörn som behöver en "ny giv"!
Säger i sann Emil i Lönneberga stil: "Du och jag, Bryttmarskan, tror ja de!
Oj då, nu "krampar" "Lilla Frun" och skriker av smärta så nu måste jag sluta, att allt ska vara så omständigt då!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson i nådens år 2009!
PS: Nyfien på Fru Bryttmar , gå in på http://www.frubryttmar.se/ , men glöm inte att det var jag som hittade henne först!

3 kommentarer:

Monika sa...

Skickar över min medkänsla till er alla. Det är verkligen ett jobb i sig att leva med smärta. Inte bara för den som är drabbad utan också för familj och anhöriga.

Jag tror aldrig det går att "vänja" sig vid detta svåra. Och jag håller helt med dej då det gäller vården. På något sätt har det totalt stannat upp då det gäller vård av smärtpatienter.

Ibland undrar jag om det är ren och skär ovilja!! Kostar det för mycket?? Eller har empatin för detta totalt tagit slut??

Jag ingick för några år sedan i en grupp, där vi pratade om prioriteringar inom vården. Vi fick ta ställning till olika sjukdomsfall, säga vad vi tyckte och sedan skicka in vårt tyckande och tänkande i dessa frågeställningar till Landstinget i Norrbotten.

Vad jag förstår så faller mycket inom vården under denna så kallade prioriteringsordning.

Och självklart måste det ju vara så. Men för den skull behöver man ju inte totalt glömma bort vissa "kategorier."

Kanske är det så att just smärtpatienter inte ligger särskilt högt på den listan! Jag får den känslan.

När jag själv, för nu väldigt många år sedan, blev, just värkpatient. Verkade det ett tag gå åt rätt håll. Det kom lite nya sätt att tänka på inom vården. Men jag ser ju att allt är på väg tillbaka. Dom står på ruta ett igen i så många saker.

Nu har jag ju inte ens i närheten såna besvär som din fru, stackars människan! Jag lider verkligen med henne!

Det måste vara hemskt jobbigt att leva med detta. Både för henne och för er anhöriga som står maktlösa bredvid.

Jag tycker du är en beundransvärd person som försöker driva dessa frågor framåt. Du skulle helt klart behöva vara landstingspolitiker. Du bär på värdefull erfarenhet som skulle behöva komma fram i ljuset mycket mer än vad det gör idag.

Så jag hoppas ni alla orkar fortsätta kämpa med denna stora och tunga börda.

Varma kramar och tankar till Er!

Monika

Karins fotoblogg sa...

Som sagt, tänker på er.

Kram

lilian nikky sa...

Jag heter Lilian N. Det här är en väldigt glad dag i mitt liv på grund av den hjälp Dr.saguru har gett mig genom att hjälpa mig att få min exman tillbaka med sin magiska och kärleksförtryck. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och sökte efter en skilsmässa men när jag kom över Dr.saguru e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sin ex och hjälper till att fixa förhållandet. och få människor att vara lyckliga i sin relation. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning sa han till mig att han kommer att hjälpa mig med mitt fall och här firar jag nu eftersom min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara vid mig och kan inte göra någonting utan min present. Jag tycker verkligen om mitt äktenskap, vad en fantastisk fest. Jag kommer att fortsätta vittna på internet för att Dr.saguru verkligen är ett riktigt trollspelare. BEHÖVER DU HJÄLP DÅ KONTAKTA LÄKARE SAGURU NU VIA E-post: drsagurusolutions@gmail.com eller WhatsApp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig lycklig i ditt förhållande. Och hans också perfekt i
1 ÄLSKA STAV
2 VINNA EX TILLBAKA
3 KVINNENS FRUIT
4 FRÄMNINGSSTAV
5 SKYDDSSTAV
6 VERKSAMHETSSTAV
7 GODE JOB STAV
8 LOTTERISK STÄLLNING och STOLTFALLSTAV.