fredag 31 december 2010

"Allt går så fort....!"


De sista 17 åren har jag varit långledig vid Jul, men inte i år. Tre dagar blev det bara och det räckte inte för mig, jag är fortfarande rejält "Julnödig". Visserligen har granen börjat barra för fullt, men kisar jag med ögonen så finns det fortfarande ett Julskimmer kring den.
Ska fan i mig släpa ihop lite Vänner och Släktingar så kör vi en Julafton till........lite på kul...fast lite på allvar också! För visst är jag lite galen precis som min Faster Britta som dog för några år sedan. Hon efterlämnade över 4800 tomtar, jag har dom på vinden på landet! Ibland mitt i sommaren så går jag upp på vinden, öppnar vindsluckorna och klär av mig naken!
Bland 4800 tomtar ligger jag naken och låter vinden svalka min kropp......! Blundar och tänker nu är det bara 6 månader till Jul..........."Ge mig mer Jul, tomtar överallt......... "
"Jag är en lugn person med takt och tonmåttfull och balanserad.
Jag är tyst och still och det ska mycket till innan jag blir exalterad.
Men jag har en last som håller mig fasti ett järngrepp varje vinter.
När året är slut och snön ligger djupoch slädarnas medar slinter.
Jag vill ha mer jul.Ge mig mer jul.
Jag vill ha mer jul.Ge mig mer jul.
Tusen stjärnor som tindrar,glitter så långt jag ser.
Av juleljus som glimmar,vill jag ha mer.
En show glöms bortom den bara visar opp effekter som man knappast anar.
Så ge mig trettio grader kallt,tomtar överallt och en skog av gröna granar.
Jag vill ha snötyngda hus,tusentals ljus,kulörta kulor i drivor,bjällerklang som ackompangemang,på alla julens skivor.
Jag vill ha mer jul ...Ge mig en svårknäckt nöt,sötare gröt,djupare dopp i grytan,glittrigare glimoch grötigare rimoch mer Arne Weise i rutan.
Jag vill ha rymligare säck,segare knäck,fetare fläsk från grisen,krimsigare krams,längre långdans och raskare räv på isen.
Jag vill ha mer jul ...Jag vill ha mer, mer.Ge mig mer, mer.Jag vill ha mer, mer.Ge mig mer, mer.........."
Visst är det en vacker text? Melodin kan alla, prova att sjunga för dig själv.........visst vill även du ha mer Jul?
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson Din Grötslev mitt i Tomtegörten!

Inga kommentarer: