lördag 11 december 2010

"Säger bara....Louis Roederer Carte Blanche.....!"


Vad konstigt allt blev idag då! Vi var egentligen bortbjudna till goda Vänner ikväll, men så fick jag feber och rejält halsont! Dels missar jag trevligt sällskap och dessutom känns det som min enda lediga helg på över 2 månader går upp i rök! Mår säkert bra igen då det är dax att gå till "gruvan" på Måndag!
Vad ska jag hitta på nu då, har just vaknat ur min feberslummer, värker i ben och axlar, familjen är utspridd på olika håll TV, kompisar och grannar! Bara jag ensam med datorn.........nej va fan, det är nu det är dax att ha lite "party" för sig själv! Det får bli Champagne och glass!

Har några flaskor hemma faktiskt...........har haft några inredningsjobb hos en av Sveriges största Champagne kännare!
Han frågade mig för en tid sedan om jag gillar Champagne! Jag är en ärlig man och sa som det var, att saker som smakar torrt och luktar jäst är inte riktigt min påse, men att jag brukar bli "hånad" för att jag gillar söta varianter av Skumpa!

Med ålderns rätt spände han blicken i mig och sa........."-Du har visst fattat galoppen, Champagne ska vara söt som när den skapades för några hundratal år sedan!"
En kväll förra veckan var vi nere i hans källare och jag fick några flaskor av hans favoritsort!
Louis Roederer Carte Blanche.

Louis Roederer Carte Blanche Art.nr: 7600
Pris inkl moms: 355,00
Storlek: 750 ml
Varukategori: Champagne
Sortiment: Systembolagets fasta sortiment
Producent: Louis Roederer
Ett av de bästa champagnehusen
Världens främste champagnekännare, Richard Juhlin, skriver i sin bok ”4000 champagnes” att han anser Louis Roederer vara: ”ett av de fyra bästa husen i Champagne” Och då finns det 5.400 producenter att välja bland... Louis Roederer är ett av de få kvarvarande helt privatägda familjeföretagen, ett av senare tiders mest framgångsrika champagneföretag såväl kvalitetsmässigt som ekonomiskt.Företaget grundades 1776, men fick sitt nuvarande namn 1827, då Louis Roederer inträdde i företaget. Första guldåldern kom när tsar Alexander II förälskade sig i vinet och såg till att hans vin levererades i genomskinliga flaskor av äkta kristall. Flaskans utseende och namn (men inte kristallen) finns alltjämt kvar i husets prestigecuvée, Cristal Brut ett av världens mest eftersökta viner. Den volymmässigt viktigaste produkten är dock deras non-vintage champagne Brut Premier – god som guld!
Vinets karaktärLjust gyllengul färg med utvecklad, fruktig doft med inslag av choklad och nötter. Fyllig, mogen och harmonisk smak med toner av smör, choklad och nötter som avslutas i en lång, elegant eftersmak med finstämd sötma perfekt balanserad av fin syra.
Passar tillSeveras vid ca 8-10 C som sällskapsdryck.
Alkoholhalt12%.

Tycker du att jag skriver "sluddrigt"? Alldeles riktigt och jag tycker faktiskt att ihop med GB Gräddglass som jag nu äter direkt ur bunken så är denna Champagne numera min klara favorit.......fast efter en halv bunke GB Gräddglass och nästan en hel flarra Skumpa så börjar det kännas djävligt sött! Känner mig faktiskt lite friskare!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson Din Sötma i Cyberrymden!

Inga kommentarer: