tisdag 30 december 2008

Kanoner, därför inlägget nedan...

Är det Nyår så är det, att skjuta salut är en nästan utdöende konstform (finns föreningar för detta, vore roligt om någon medlem själv skrev en kommentar, annars gör jag det själv, lite senare). Dessa små magnefika pjäser, inte stora men "naggande goda" kommer från Stockholms Auktionsverks vapen auktion 2007 www.auktionsverket.se 45 cm respektive 28 cm långa 1800-talet, svartmålade med blå lavettstöd. Utrop 5000-6000 kronor, som sag utdöende konstform så slutpriset blev endast 3 000 tusen. De låter om dem när de laddas som om de kostade minst 10 000.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej....jadu, kanoner är det inte många som skjuter salut med i dagens läge..jag gjorde det för några år sedan...antar att jag tröttnat på det..har min pjäs ståendes nu för tiden som prydnad...
(Var medlem i Gustav II Adolfs fotfänika i Göteborg...)

(Jag som gjort deras Trälavett till 3 pundigt stycke)

ta gärna kontakt med någon förening, innan du skjuter salut...
( det är mycket som man måste tänka på....ang svartkrut...

det finns massvis med föreningar landet över..

MVH