onsdag 16 december 2009

"Nu kommer det igen!"


Vadå? Kanske någon frågar! Ja, ett sådant här inlägg om ett Oumberligt ting! Ja, det var ju det egentligen den här bloggen skulle handla om, men av någon outgrundlig anledning så blev det mest Oumberliga Tankar istället!
Fast egentligen så "vävs" de två sakerna samman i det här inlägget, prylar som berör en så mycket att de påverkar ens tankebanor!
Titta på bilden, klicka gärna på den för förstoring, det är en Ragusked i Silver, just skeden på bilden var det första jag tänkte på när jag vaknade i morse! En bloggare har kallat mig för en mycket, mycket sjuk man, hon har alldeles rätt. För visst är det något sjukt över att jag tänkte på denna silversked det första jag gjorde i morse och betänker man att min Kära Fru sov naken brevid mig så är det djävligt illa när den första tanken som dyker upp är tanken på att jag igår missade att "ropa in" denna underbara skapelse på Lilla Bukowskis igår!
Ja, jag missade egentligen inte det, det "sket sig" av helt andra orsaker! Hade lämnat in ett skriftligt bud på denna Ragusked, tillverkad i Paris 1750, cirka 40 centimeter lång och två hekto rent silver. Utropspriset var satt till 3 loppor så jag budade 3500:-, men med en anteckning om att ringa mig för att bjuda mer om det skulle behövas! Helt djävla otroligt, precis när de ringer så håller jag på att såga i ett betongelement och hör inte signalen på mobilen. Skeden gick för "futtiga" 3800:-!
Fick en fråga en gång på en enkätundersökning på mitt förra jobb! "Tycker du att ditt arbete inkräktar på ditt privatliv!"
Så här 3 år senare vill jag verkligen svara ett rungande "ja" på den frågan!
Nu blir familjen Olofsson utan en "fantastisk" sked till julgröten i år, kunde redan i fantasin se mig sleva upp densamma till min familj! Kanske också jag lagat till någon god Ragu i framtiden!
Finns det någon som "känner som jag" i vårat avlånga land?
Det blir inga fler inlägg på min blogg om inte någon berättar om sin "läggning" på min blogg!

10 kommentarer:

Västgötskan sa...

För det första: Hota aldrig med avsaknaden av kommentarer. Ropar man "varg" för många gånger så..... ;-)

För det andra: 3.800 kr en jävla sked?! :-O
Jag håller fast vid att du är en mycket mycket sjuk man! :-D

Monika sa...

Vilken tur att vi har olika sätt att se på vad som är "oumbärligt". *ler*

Jag skulle aldrig i livet köpa en sked för över tretusen!!! Never!

Men å andra sidan tror inte jag att du skulle köpa på dej hur många spetskragar som helst. Vilket jag gör!

Länge sedan jag tittade in här hos dej. Som vanligt finner jag det grymt underhållande. Vad du än skriver om.


Ha det gott och God Jul på dej!

Kram

Monika

Tantans sa...

Tack Peter för att du kommentera de min blogg idag och att du gillade den ...jag gillade din silversked oxå ..som valigt fick du mig att dra på smilbanden..
Synd att du inte hörde mobilen men vad faen du har ju sparat kanske 4000:- då kan du köpa nått fint till hustrun istället :-)
Ha en fortsatt bra vecka..jag skall iaf försöka ..kram påre

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Peter. Jag visste inte vad en Ragusked var, så jag googlade. Där fanns det massor och till mycket bättre priser också. Vill du ha en sån ska du kolla där. Den är ju väldigt fin, men ruskigt dyr!
Hälsa lilla frun
Julkram
AnnaMaria

Susanne sa...

Nja visst är du lite lustig=) ja jobbet inkräktar faktiskt nu på min tillvaro känner jag..Kram Susanne

Laila sa...

En sked? För 3800?
Dessutom ska du ha skedskrället till att hiva upp gröt med.

Du är knäpp! Nu vet jag dte verkligen! :-P

Photo by Maria sa...

Tack för inlägget hos mig.. Du är mer än välkommen att kika in i min vardagliga lilla blogg :-)

Satt och småskrattade när jag läste din blogg och det gillas när man kan göra det..
Liiite sjukt är det nog att tänka på en sked när man har en naken fru bredvid sig.. men alla är vi olika.. Ha ha..

Synd du inte fick skeden.. Ni får äta med fingrarna i jul ;-)

Ha en goer kväll..

Kram
Mia

LantlivsAnette sa...

Fasiken också att du missade den !! Den hade verkligen varit fin att sleva upp julegröten med !! Nåja, det kommer nog fler tillfällen ska du se..
Tack för dina roliga kommentarer hos mig, det uppskattas ska du veta !!!
Ha nu en toppen dag
Kraaam Anette

Zäta sa...

Inga julklappar till barnen men en sked för över 3.000 spänn?

Men hur tänkte du då Peter?

Jag tror att det är fullt naturligt att tänka på skedar när man ligger bredvid en naken härlighet. Har du aldrig hört uttrycket "ligga sked"?

annami sa...

Och du frågade mig för ett tag sedan om jag var en sådan som bara spottade ur mig tillägg...Vad kallar du det här? Var ju bara inne här för en stund sedan, skulle skriva en kommentar men något annat kom i vägen. Du har ju skrivit en hel bok sedan dess!!I alla fall, kommer inte ihåg vad jag skulle skriva, kom av mig. Konstigt eller hur?! En dyr sked vart det! För dyr!!