tisdag 17 augusti 2010

"Funderingar kring en bild........!"


Hmmm av alla de tusentals äldre bilder jag samlat på mig på en separat hårddisk så är detta en av mina favoriter. Inte något märkvärdig bild alls på något sett. Jag gillar skrivmaskiner det gör jag och för 25 år sedan så skrev jag ofta långa brev på skrivmaskin, skickade alltid med några bilder till dem som jag skrev till, härliga pappersbilder. Än idag så hör folk av sig till mig och säger......"Peter va härlig det var att få sådana där brev, fina kuvert och små konstverk i form av frimärken"!
Bilden är tagen 1946, 18 år senare föds jag......helt plötsligt låter det som jag är gammal!
Ett år efter krigslutet 1945, undrar vem den unga kvinnan är...kanske student eller reporter som berättar om återuppbyggnaden i Europa efter kriget...vad vet jag!
Om det finns någon där ute som verkligen gillar att få fina brev då helst handskrivna.....så hör av dig till mig på jernsaxen@live.se
.......känner att jag ibland vill stoppa "tiden" lite, låta allt "ta sin tid".........backa något årtionde....nja...inte nödvändigtvis direkt......kanske man skulle kunna kalla "brevskrivandet 2010" för "brev 2.0".........
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Fast det behöver inte vara så djävla avancerat, vykort är förbannat kul det med, har bara fått ett enda i sommar........semesterhälsningar via sms raderar jag direkt!

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej.
Hittade vägen hit via Rana den här gången.
Har tittat lite på de där miss Kitty sakerna.. Huvva säger jag bara.

Det där med brev och kort håller jag med dig om. Jag älskar att få brev i posten. Som du gör med hälsningar på sms gör jag med. Det känns inte äkta att få det på mobilen. Men är det någon som faktiskt lägger ner tid och pengar på kort, frimärke och skrivande så gör det mig glad.
Jag återkommer gärna hit flera gånger.
Ha det gott.
Synnöve.

BP sa...

Tycker den bilden är otrolig vacker och kunde ha tagits idag - fast då med en laptop förståss.

Snäckskalsdalen. sa...

Och karbonpapper hade man också.....innan "vanliga" kopieringsmaskiner kom, tänk dom gamla stencilapparaterna med sprit och grejer....
Du, det luktar faktiskt inte så mycket bränt kött med laser, annat var det med lödkolv eller vad det nu var dom hade förr.....
Allt var inte bättre förr!
Agneta kram

Britt sa...

Jag håller med! Jag älskar att få riktiga brev och även vykort.
Men eftersom jag själv är jag rätt dålig på att skriva så får jag ju inte så många heller. :-)

Men jag gillar även att få långa roliga kommentarer på min blogg, (Tack, det är jätteroligt) Tyvärr kan jag inte leva upp till dem lika bra som du gör...

/Britt

Karins fotoblogg sa...

Brev är bra! Just ikväll så har jag faktiskt gjort/pysslat två brev/kort tillsammans med sönerna. Dom ska få skicka ett var till varsin kompis.

Ha det!