lördag 21 augusti 2010

"Politik kontra ärlighet..........!"



Man brukar ju hylla ålderdomen och påstå att man blir visare och klokare med åren. Visst, det stämmer på sätt och vis, men ändå inte. Nu är jag visserligen inte lastgammal själv, men ändå kommit så långt i livet att jag kan skilja på drömmar, illusioner och verklighet. Tror jag!
Nedan visar jag Jenny Wrangborgs fina dikt, som faktiskt berör mig.
Säkerligen tycker massor av människor att det är en fin dikt, men i praktiken hur fungerar det och hur fungerar du?

Japp, nu är vi inne på politik antingen man vill eller inte! Hur ärlig är man mot sig själv och sina tankar? Själv är jag en VänsterModerat.....ja faktiskt...en helt omöjlig kombination. I årets riksdagsval kommer jag dessutom ta konsekvensen av det och inte rösta för första gången, sådana människor som jag ska inte rösta.....egentligen kanske de inte heller ska blogga, vad vet jag!
Massor av människor har "fina och rumsrena" åsikter om än det ena än det andra, men så fallerar allting i praktiken. Det kan gälla fördelningspolitik, rovdjurspolitik och biståndsfrågor.
Även relationsfrågor familj, partner eller vänner!
Jag gillar uppriktiga och ärliga människor, man kan kalla dem vad man vill, upprikta och ärliga människor uppfattas ofta som ena riktiga "skitstövlar", men man vet var man har sådana människor, man blir inte överaskad!
Har en sådan i "bekantskapskretsen", vi har inte umgåtts på flera år och hör han av sig så är det enbart för egen vinnings skull.
Själv har jag varit Miljöpartist i många år och även fått erbjudande om att vara med på valsedlar. (Medlem men inte aktiv längre) Självklart så måste vi värna miljön alla kategorier, det tycker i princip alla, men och det är ett stort men, hur stort avkall på sitt eget bekväma och praktiska liv är man beredd att göra! Flyga är helt uteslutet, boende, bilåkning, ja tamefan allt måste detaljgranskas. Tar ett exempel. Visst går forskningen framåt och det kanske kommer att fungera i framtiden, men nu är nu!

Vår Husbil som är i absolut nyskick men har en sådan motor att den nu förbjudits att åka i flera europeiska storstäder på grund av bränsletörst kontra avgasrening kommer säkerligen förbjudas att åka i Stockholm inom några år, kanske med enorma straffskatter som konsekvens! Självklart jag skrotar den............förlust några hundratusenkronor...ä va fan lite måste man väl avstå ifrån i miljöns tecken.......ja, som sagt Ni hör, det faller på eget grepp.
Så fungerar inte vi människor......jo, några gör det, de finns även fast de är få!
Hur mycket "skitstövel är du själv? Vad har du i lön kontra anställda/underlydande! Har du köpt teakmöbler trots att du vet att miljöcertificeringen är humbug? Köper du närodlat? Är du en god med människa utan fördomar och umgås med en massa människor ifrån andra kulturer? Inbillar du dig att du är värld mer som människa pga av studier eller avancerade arbetsuppgifter trots att de är mer stimulerande?
Inbillar du dig att "Materiel tillväxt" är svaret på livets gåta?
En sak är säker du är inne och läser på Oumberlige Peters blogg just nu, jag skulle vilja beteckna mig själv som en god, trevlig och glad "skitstövel"!
Du som läst ett tag vet också att jag ibland kallar mig för Ulv Röde, den sista Vikingahövdingen, visst det låter också lite fånigt och vad innebär det i praktiken/fantasin!
Ja, kanske helt enkelt att om vi levt för över 1000 år sedan att jag både tagit ditt hus och ditt hem, kanske även din Fru/Man.
Samhället kryllar av Moderna "Ulv Rödar" manliga såväl som kvinnliga och sådana ska man ha koll på. Samhället ska bygga på kollektiva lösningar och ideér annars brakar hela "skiten", om alla hela tiden ska råffa åt sig på olika sätt då blir det omänskligt, det pågår just nu för fullt!
Det kanske i värsta fall är "naturens mening också", alla kulturer historiskt sett "går under" och ny uppstår, ett slag kretslopp.
Du som läser detta kanske inte heller är "genomgod" i värsta fall så tror du att du är det!
Självklart har vi ett genetiskt arv att "kämpa" emot, 4 miljoners års evolution är inget man vänder på i en handvändning!
Idag ska jag köpa 4 trisslotter, ekonomin är ändå helt åt helvete denna månad. Vinner jag en "högvinst" så beställer jag direkt den nya MåsvingeMercedesen. Spel borde ideologiskt sett förbjudas, något så vansinne att drömma på det viset, ändå spelas det för miljarder i Sverige!
Dikten "jag är människa" gillar jag i inlägget nedan..........när jag skrapat fram mina fyra nitlotter så ska jag skriva min egen dikt............"Att vara människa"!
Lite Lördagsmorgonfunderingar av Peter Olofsson.....eller är det kanske Ulv Röde som skriver idag! (ler)
Kram och Trevlig Helg i vilket fall som helst!

9 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jaaa du!
Så mycket tänkvärt och så mycket sant, men jag tar gärna bilen......
Agneta kram

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Man skulle också kunna säga: Hur långt sträcker sig vårt ansvar...... eller engagemang? .....för att vi ska vara goda medmänniskor. Det här med politik: det minsta engagemanget är kanske ändå att rösta.... Men borde vi engagera oss ännu mer egentligen...?! Antagligen... men det har jag i alla fall ingen lust och intresse för. ÄNDÅ är det politiska livet och dess beslut något som kan avgöra vardagen brutalt för oss människor... Ta exempelvis de nya reglerna i sjukförsäkringen...... Har flera i min närhet som är direkt drabbade....

Hur som helst tror jag att det viktigaste är att vi gör vårt bästa och försöker prioritera efter sunt förnuft.... då kan vi känna oss nöjda. Det minsta engagemanget vi bör ha är i våra nära och kära och allra mest i våra barn. Alla har vi olika fallenheter och intressen, en del blir politiker och driver samhällsfrågor, en del blir läkare, en del butiksbiträden, en del blir lärare, en del bloggare och en del har ständigt dåligt samvete för allt man borde göra i stället för att se det man verkligen gör och vara nöjd med det.... Tror den största samhällsrisken är olyckliga människor som inte är nöjda och bara strävar någon annan stans, istället för att se det som är NU och älska sig själv.

....men visst är det bra att sopsortera.....och ta cykeln till jobbet :-)

Kram
/Charlotte

caja sa...

Helt brutalt ärligt önskar jag dig vinst på dina trisslotter ;-D
Må väl/caja

Elin Damberg sa...

Hoppas du vinner hundra miljoner. Då kommer du att ha råd att bjussa på ett glas rött (ett? moahaha). Intill sitter Hexis och Konstnären och dricker livet och framgången och politiken till!!!

(Så du är vänstermoderat? Det sjukaste Konstnären har sagt till mig är att han ska börja rösta på moderaterna. Obs utan ironi. Jag är vänster. Skål.)

Västgötskan sa...

Ja, lite till får du allt kräla innan nästa kommentar... ;-)

Men för att visa att det (nästan) inte är något jag har hakat upp mig på så kan du få ett äpple som försoningsgåva. (Beskrivning i min blogg) ;-)

Olsson punkt slut sa...

Det där med att rösta är nog inte så viktigt. Var det inte Kalle Marx som sa nåt i stil med "...att en gång vart tredje eller vart fjärde år fritt få välja vilka som skall förtrycka och förtrampa oss"?

Anonym sa...

Åhhhhhh Peter, idag blev det djupt. Jag får spara Din C-uppsats tills i kväll ;)

Älskar att insupa Din rebelliska sfär och ta del av din fria & reflekterande livsåskådning!

Dina kommentarer är bedårande (jo jag valde ordet med omsorg, tror att Du går igång på det...) och jag uppskattar så Din filantropiska ådra som Du så generöst delar med Dig av.

Jo jag har besökt Din andra blogg, men ärligt talat så fattar jag inte så mycket... men ändå gör jag det! Men jag förstår så mycket som att bloggen är en sorts arena, där 'gemensamma nämnare' omvandlas till en sorts stabilisator, för varandra!

Sköna Du!

Agneta

Elin Damberg sa...

"Din djävla idiot, gör du om det där så ska jag slita ut ögonen på dig och pissa huvudet fullt så du kantrar!"

... läser jag bland gamla kommentarer på min förra blogg. Vem kan ha uttryckt sig så diplomatiskt och finstämt?

Anonym sa...

Hej du Kära lilla Peter Olofsson Alias Ulv Röde!
Du kan aldrig gissa vilken småländsk liten flicka det är som skriver. Jag följde iaf ditt råd och tog mig en tripp ner till Småland och här sitter jag därmed fast. Men som straff för ditt "hemska" tips och råd, så får du faktiskt skriva ett inlägg, med 10 sevärdigheter som jag ska besöka i det wounderbara Kalmar, och vilka lärare jag speciellt ska hälsa till!:)
Ha det gött med bindorna, Fd svärdotter.;)