torsdag 5 november 2009

"Oumberlige Peters Värld är enkel, hård och rättvis!"



Slår du eller bär hand på en Kvinna så ska du ha stryk! Enkelt och klart ingen diskussion!
Det finns en enorm problematik i denna fråga, därför är Svenska Dagbladets artikel mycket intressant när Universitetslektorn i straffrätt Lena Holmqvist kommenterar domen där Per-Anders Pettersson döms till fängelse för att ha ingripit under ett pågående brott mot en kvinna sittandes i en bil!
Personligen så skiter jag just nu i skrivandets stund i det juridiska utan ser bara till mina egna grundläggande principer, juridiskt riktiga eller ej. Slår du en tjej ska du ha pisk, inget mer med det! Basta!
Problematiken kommer per automatik när det gäller denna dom, färre och färre människor kommer ingripa i framtiden när de ser eller hör något som inte är "Okej"!
Jag har ingripit några gånger i mitt liv och så mycket kan jag säga att man går "fan i mig" inte och väntar på att få ett slag tillbaka!
Okej då, i ärlighetens namn, han som taffsade på min Fru när vi var ute på krogen och dessutom kallade henne för Hora för att han hade problem med de "läckra kläder" jag köpt till Min Älskade, han fick sig en "fet smäll" för att han var så djävla ful också! (ler)
Rätt eller fel! Döm själv, du befinner dig just nu på Oumberliga Bloggen!
Varför döms han för misshandel?
Publicerad: 4 november 2009, 22.56 i Svenska Dagbladet!
"Per-Anders Pettersson säger att han handlade i nödvärn och av rädsla för att själv bli angripen. Lena Holmqvist, universitetslektor i straffrätt i Uppsala, konstaterar att hovrättens majoritet inte verkar tro på Per-Anders ord. "
Vid datorn i "nådens och smärtans tid" Peter Olofsson!
PS: Funderar starkt på att starta en Stiftelse som varje år delar ut ett pris för civilkurage, vore inte den "Gyllene Domkraften" ett bra namn på en hedersbetygelse av den kalibern!

4 kommentarer:

blondiie sa...

helt sjukt han åker för misshandel! och svinet fick villkorligt för att ha förstört hennes liv. Alla som slår andra i första slaget är fan felkodade i skallen... jag har iaf en mun att prata med och tro mig, oftast är det värre än ett slag=)
kramis på dig

Häxan sa...

Bra namn på bra förslag. Du verkar vara produktiv idag. Ha en jättebra dag och ett grattis till Embla, din söta dotter som fyller år.
Kramar från Häxan.

profanum_vulgus sa...

Hahaha, bor ni i husvagnar i den amerikanska mellanvästern?

Hehehe trashig pöbel är fan alltid roligt.

Västgötskan sa...

Som du säkert sett skrev jag också om detta. Helt jävla galet sjukt! Jag kan bara hålla med. Och som sagt, om det är juridiskt rätt eller inte spelar ingen roll enligt mig. Det är moraliskt, jävla fel att gärningsmannen får mildare straff än killen som ingrep!

Ursäkta svordomarna... ;-)