fredag 8 juni 2012

"Anstöt.....del I......!"

Läste i ett flertal tidningar bl a Expressen både igår och idag att en kille med en sk "privatskylt" inte beviljats förnyelse av sitt regnummer 666. Han har haft det i två omgångar tidigare om totalt 20 år. Numret eller sifferkombinationen kan väcka anstöt enligt Myndigheten Transportstyrelsen.
Japp, så kan det gå till i Myndighets Sverige, jobbade själv på en myndighet i över 15 år. Fungerade fint, men när enskilda personer på en myndighet får för mycket makt så kan det spåra ut totalt, som i detta fall.
Googlar runt lite och hittar en gammal serietidning, Björnbuseserien skapades 1966....i USA!

"I 20 år har Robert Löfgren, 46, från Falköping haft den personliga registreringsskylten "666" på sin motorcykel.
Men nu är det inte tillåtet längre.
När han skulle förnya skylten beslöt transportstyrelsen att hans skylt skulle kunna väcka anstöt.
– Jag tycker det är konstigt. Den har jag haft i 20 år och inte hört ett ljud, säger han.
– Jag köpte motorcykeln 1991 och jag har haft skylten sedan 1992. Jag åkte på väg 666 i USA, "The devil's highway", och så tog jag vägskylten och hade den hemma. Sen trimmade jag min motorcykel som fan och då var det någon som sa att "den är en riktig best". Då reggade jag 666."

Som sagt, riktigt spännande med det här vad som väcker anstöt egentligen! Själv är jag lite "fixerad" vid kärringar på cykel med cykelkorg som kör alldeles för fort och ringer som djävla dårar på allt som befinner sig på gång och cykelbanor!

Säger ännu inte trevlig helg, min hjärna har gått igång på "anstötsideén" så det blir säkerligen fler inlägg idag med anstötliga teman!
Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Din Avstötning i Cyberträsket!
PS: Eventuella serienördar som jag (mig) tittar här!

Inga kommentarer: