fredag 29 juni 2012

"Liemannen skördar var så säker......!"


Berättelsen om en bild. Den här bilden kanske en del läsare känner igen. Har visat den tidigare här på Oumberligating, även på min Medicin Blogg Jernsaxen. Kvinnan på bilden är död sedan snart ett år, hennes hjärntumör gick aldrig att operera bort helt. Vi var aldrig riktiga Vänner, men via bloggen och mejl så uppstår viss vänskap på något konstigt sätt och det får verkligen inte på något sätt föringas.
Skriver inte längre ut namnet då jag inte vet hur hennes efterlevande vill ha det. Inte ens riktigt säker på "bildrättigheten", fick den tillsänd mig medans hon levde, kanske den juridiskt sett numera tillhör något "dödsbo" vad vet jag?

Vaknar som vanligt i en grym panikångestattack..........faktiskt en "arbetsskada" sedan jag arbetade och städade på en obduktionsavdelning här på ett sjukhus i Stockholm. Samma dröm har jag nu haft i snart 30 år, håller på att torka golven i obduktionssalen, normalt sett är kropparna inkörda i kylrummet för dagen, men på ett bord ligger det kvar en kropp under ett vitt lakan. Ung och nyfiken som jag var (är) så lyfter jag på lakanet..........och där ligger jag själv, iskall med en kloss under huvudet.

Ja, jag vet, sådant ska man gå och "behandla"......ångestdrömmar alltså........fast kanske ändå inte, kanske har denna dröm gjort mig lite "ödmjuk" innför livet, kanske håller den mig fortfarande mig på "mattan". En sak är säker, jag jobbar åter igen inom vården och jag ska fortsätta med det också, men formerna ska ändras. Det finns så mycket att göra, jag vet vad jag pratar om.

Är det något som det finns gott om i vårat samhälle så är det pengar, men helt klart finns de på fel ställen. Fast har man för mycket av den "varan" så är de sällan till hjälp då man drabbas av svår sjukdom. Se till att pengar strömmar in till forskning, gärna olika typer av cancerforskning.

Bara den här veckan har jag fått 4 mejl angående Smärt och Patient Föreningen Jernsaxen som jag startade upp för några år sedan. Behovet är stort, men få orkar av naturliga skäl att arbeta och vara delaktiga.

Sedan kan man klart diskutera arbetformerna för det hela, men jag vägrar ta livet på för stort allvar, livet är hårt, brutalt och helt galet för de flesta människor här på Jorden. Någon skämtar med oss!
Låt oss "möta upp det" med ett ordentligt lass humor, låt oss lura Liemannen så länge som möjligt, men det gör man bara tillsammans.

Ett av mejlen hänvisar till en artikel i Dagens Nyheter för snart en vecka sedan:
"Nu börjar semestrarna på landets cancermottagningar. På flera kliniker kommer man att tvingas att sålla bland patienterna, med ökade väntetider som följd. ”Cancer tar aldrig semester”, säger Julia Mjörnstedt, tidigare cancerpatient och ordförande för Ung cancer." Länk till hela artikeln här!

Tillsammans lyssnar vi på "Tro" med Marie Fredriksson, sedan går vi ut och möter denna dag. Har ännu inte bestämt mig för vilken "taktik" min dag ska medföra. Ska "rövhålen" man möter mötas upp med "kärlek" eller "strid"?

Skriv nu inte bara att "Jag har inga rövhål i min närhet"! Jo, det har vi alla, det finns alltid någon människa som föringar eller förminskar dig, behöver inte vara "direktkontakt" men de finns alltid där de "närande" och "tärande", bl a poliktiker som skulle kunna använda sin makt på rätt sätt. Ja, jag vet....oftast människor det är synd om....men till vilken grad?
Hm....hoppas inte detta blev ett för tungt och jobbigt inlägg, fast som vanligt så var det ord och tankar som "påkkade på" och ville ut...........sup nu skallen i bitar, älska i fuktigt sommargräs, slicka på en ko, njut av solen, klä av dig naken i regnet annars, krama en Vän, spela din favoritmusik på högsta volym.............för som sagt Liemannen väntar på dig om hörnet........mig med, jag vet!
Ha en fin Fredag, En Fin Helg, En Fin Sommar, Ett fint Liv.........kanske kommer jag inte tillbaka hit!
Kram ifrån Peter Olofsson Kanske Oumberlig Kanske Inte!

4 kommentarer:

Milla sa...

Jag är berörd och mina ord för vad jag skulle vilja skriva räcker inte till. Inte idag. Återkommer då energin till tankar räcker lite längre men då blir det säkerligen om något helt annat i ett helt annat inlägg. Milla

Anonym sa...

Min allra bästa vän har kämpat med
cancer i fem år nu, tufft. Jag är
nog bra på att förminska mig själv
egentligen, min dotter säger att
jag ska sluta göra mig sämre än jag
är, jag tycker ju inte att jag gör
det men kanske....!

Egentligen vill jag bara säga GRATTIS idag till dig på Peter-dagen!!
Kram från M

BP sa...

Ja den bilden har jag tyvärr fått se två gånger irl. Ett ärr på längden och ett på tvären - som ett kors. Dessutom på samma huvud som tillhör min bästa vän...
Ja den bilden berör, mera än texten i mitt fall, då jag sällan bryr/engagerar mig som du gör, tyvärr.

Anonym sa...

http://louisvuittonshoes.citationguide.net 54391 480138louis vuitton black belt for men cheap louis vuitton backpack purse real hermes bags hermes perfume review