fredag 6 november 2009

"Nya tokerier ifrån Statsmakten!"


Gravida och sörjande får ny ersättning i förslag, läser jag på morgonen i en artikel i
Dagens Nyheters Nätupplaga! Ytterst fånigt förslag, säger jag, systemet är redan så bra som det kan vara, justeringar i tillämpningen är vad som behövs. Läser vidare, "särskild ersättning till gravida och sörjande och ingen sjukpenning efter skönhetsoperationer. Det är förslag som den statliga Arbets­förmåge­utred­ningen lämnar till regeringen på fredagen."
Varför skulle man behöva särskilja på olika grupper, mår man inte bra så mår man inte bra, svårare än så är det inte. Jag är ingen direkt anhängare av skönhetsoperationer, men är du "hopptråcklad i hela fejset" så är du sjuk och kan troligtvis inte jobba. Vilket ansvar har andra sjuka då som precis som den som "skönhetsopererats" försatt sig i "sjukligttillstånd". Trafikolyckor, oskyddatsex mm, finns hur mycket som helst som du själv är "skyldig" till, idrott ska vi inte ens nämna, alla vet att 45 minuters promenad räcker, allt ut över den typen av aktivitet är ju självförvållat helt klart om det skulle uppstå någon skadeproblematik.
Vad ska man då inte säga om min Mig och Fru då som "gökat" ihop tre ungar så att hon numera är förtidspensionär pågrund av svår smärtproblematik. Ja, fy fan, sådana som vi borde få betala själva. Vilket mygel sedan det skulle bli på "sorggänget" då! Hur pass ledsen är du egentligen om någon anhörig dör, den frågan måste ju också utredas, finns folk i min närhet som där ett skoskav skulle vara värre än att de gick och "trillade pinn"!
Nej, mår man dåligt, så gör man, oavsett orsak, generellt sett så är folk djäkligt arbetssugna, som jag så man kan köpa härliga kapitalvaror och få samhällets hjul att snurra (se inlägget nedan).
Gör inte Sverige mer byråkratiskt! Folk mår dåligt redan som det är, se min andra blogg om medicinska frågor och sjukvårdsproblematik http://www.jernsaxen.blogspot.com/ !
Vad det någon som sa? Trevlig Helg, jag gör det!
Kram och Vänliga hälsningar ifrån Peter "Din torktumleludd i maskineriet" Olofsson!

3 kommentarer:

Västgötskan sa...

Det känns som att man fullständigt har missat hela diskussionen angående veckans FK/DO-fall!

Om man inte är arbetsför pga gravididtetssymptom (dvs INTE graviditeten i sig!) så är man inte. Om man får sjukpenning eller graviditetspenning är väl fullständigt skit samma? Tillämpa den ersättning som redan finns, men gör bedömningen bättre!

Anders sa...

"Varför skulle man behöva särskilja på olika grupper, mår man inte bra så mår man inte bra, svårare än så är det inte. Jag är ingen direkt anhängare av skönhetsoperationer, men är du "hopptråcklad i hela fejset" så är du sjuk och kan troligtvis inte jobba."

Därför att arbetsgivaren finner det stötande, att tvingas betala sjuklön till någon, som väljer att t.ex. göra en bystförstoring. Som arbetsgivaren ser det, så är det illa nog, om den anställde bestämmer sig för vara frånvarande för en skönhetsoperation. Arbetsgivare ogillar att dessutom tvingas betala lön för denna frånvaro.

Det är möjligt att du anser, att arbetsgivare borde vara lika irriterade över någon som skadar sig under idrottande. Men en avgörande skillnad är ju, att inte alla som idrottar skadar sig.

Det finns en risk för temporär arbetsoförmåga pga skador, om man idrottar - medan en operation med säkerhet innebär temporär arbetsoförmåga pga skador.

oumberligating sa...

Svar till Anders: Tack för kommentaren! Som du också underströk genom att "citera" mig så är jag faktiskt ingen större anhängare av skönhetsoperationer.
Men problematiken dyker upp, vad är en skönhetsoperation egentligen, om förändringen görs pga psykologiska orsaker exempelvis, vem vad och vilken ska bedöma det?
Många bröstoperationer är också av fysiska orsaker, ja då är det inte bröstförstoring direkt.
Ja som sagt många svåra gränsdragningar att dra, blir det!
Jag har alltid varit en arbetsgivares skräck, ett flertal knä och hälseneoperationer har det blivit av för hård och för mycket träning, minst 1,5år har jag totalt varit borta ifrån jobbet pga av dem sedan när jag lyckades bli sjukskriven lika lång tid även då 1,5 år för svår neuroborrelia, ja då blev det upprört.
Jag är inte dummare än så umgås med både mindre och större företagre privat så jag vet problematiken.
Det kanske borde vara staten som betalde sjuklönen, uppriktigt sagt så har jag inget svar på den frågan!
Allt handlar ju om värderingar, jag jobbar ideéllt och har gjort det mycket de senaste åren, kanske är jag dum i huvudet kanske har jag en filosofi att jag tror på mer på "människan" än vad många andra gör!
Ha det gott!
Kram ifrån Peter Olofsson!