onsdag 11 november 2009

"Tänk om det är jag som tänker fel? Del I"


Ja, fan, tänk om det är jag som tänker fel? Såg ett TV-inslag igår om den här kommunschefen som köpte in "tänkarhattar" för 18 000 kronor för att hjälpa andra enhetschefer att "tänka" fram nya och kloka idéer Jag gick förstås "i taket" direkt, va i helve........! Nu läser jag samma sak i Svenska Dagbladet, efter att ha sovit på saken så tänker jag, tänk om.....det fungerar?
Som vanligt inga direkta svar här på Oumberliga Bloggen, bara en massa frågor.......och det känns fortfarande mörkt "där ute"!
Vid datorn denna Arla Morgonstund Peter Olofsson, "Din Kräkla rätt upp i Tråkighetens Mörker" Peter Olofsson!

5 kommentarer:

Albert sa...

Vet inte riktigt om just hattar är det bästa sättet, men jag tror att det skulle kunna fungera :)

Västgötskan sa...

Jag såg också det inslaget igår. Klart som f-n att de inte funkar! Placebo-effekt möjligtvis. Tragiskt att man behöver sådant på såna positioner...*Suckar*

Albert sa...

Hur skulle det kunna fungera med någon placeboeffekt? Är vissa av hattarna magiska och andra inte?

Hattarna har ju ingen riktig effekt i medicinsk mening. Allt är ju placebo (eller inget) i det här fallet. Och även om det är en placeboeffekt, skulle det spela någon roll?

Alfahannen sa...

Placebo eller ej, fungerar eller ej.
Den centrala frågan enligt mig är hur i helvete de i kristider kan slänga ut 18000 kronor av skattebetalarnas pengar?

Det råder som bekant lågkonjunktur, och ett av få positiva inslag i en sådan är att företag och även privatpersoner tvingas att kritiskt granska sina utgifter.
Förhoppningsvis upptäcker man saker att förbättra.
Vanligt sunt förnuft bör råda i detta klimat.

Så, hur gott syftet än är med dessa tänkarhattar, så är det "hål i huvudet" att köpa in dem.

Man får hoppas att de fungerar och att deras bärares första tankar blir; "Va fan köpte vi de här för?"

Hur är det Peter?
Kram!
//Joacim

Anonym sa...

Jag hattar lite fram och tillbaka om vad jag tycker i den här frågan :)/H