lördag 14 november 2009

"Vad går du igång på?"



Ja, uppriktigt, vad går du "igång" på för saker? Du befinner dig nu på bloggen Oumberliga Ting och det är just Oumberliga Ting som detta inlägg handlar om. Normalt sett så har ju denna blogg "spårat ur" sedan länge, men då och då faller jag tillbaka till de fantastiska sakernas värld!
Jag älskar 1700-talet och dess möbelmästare, det vet alla som läst här tidigare, men ibland så dyker det upp saker som är så mycket mer än bara så. Som just detta myntkabinett, av Georg Haupt, signerat och daterat 1780, som bjuds ut, på Bukowskis. Gustavianskt så klart, ingen tvekan. Fanerat med björk, amarant, buxbom och färgat lövträ. Beslag av brännförgylld mässing i form av lagerstav, flätband samt rosettupphängda ringhandtag på sidorna. Sex lådor bakom klaff. Fronten med inlagd medaljong med svenska lilla riksvapnet upphängd i lagergirland. Ovansidans mitt med porträttmedaljong av Gustav III och texten "GUSTAVUS III D. G. REX SVECIAE" (efter medalj av Gustaf Ljungberger). Lådorna är numrerade med bläck No 1-6. Låda nr 3 är signerad med bläck ”fait Chez Georg Haupt, Ebeniste du Roy à Stockholm, l’an 1780”. Längd 30,5, bredd 28,5, höjd 18,5 cm. Nyckel medföljer.
Avdelning: Möbler
Utropspris: SEK 800 000 – 1 000 000
Auktionsdatum: 24 – 27 november 2009
Visningsdatum: 14 – 22 november 2009
Expertutlåtande ifrån min sida, gissar att den kommer gå för mer, det här är en "leksak för de stora pojkarna" som samlar på mynt! Erik Penser köper den helt klart! Fast jag ska göra som jag brukar när jag går igång på något, pantar alla flaskor jag har i källaren och köper trisslotter för dem blir säkert minst 8 stycken (ler)!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

Inga kommentarer: