torsdag 9 februari 2012

"Vet alla vad en Europapall är för något.......!"

Vill inte verka stöddig, men vet alla vad en Europapall är för något? Är övertygad om att alla har sett dessa trälastpallar, noga standardiserade, precis som de ytor de är avsedda för, som vår Folkabuss tex, den är byggd för att kunna lasta två pallar, en på tvären och en på längden när bägge baksätena tagits ut. Finurligt som bara den, enda problematiken är ju att dessa "lastpallar" är hårt slitna och kvistiga och eftersom de ingår i ett retursystem så är de oftast skitiga också. Redan 2002 så kommer någon på den brilijanta idén att göra dessa laspallar i olika former av ädelträ, kostnad 20 000:- styck, nu ska man vara ytterst försiktig med ädelträ användning, men jag hade tänkt att snickra några i björk och polera upp dem precis som vanliga möbler. 3 stycken ovanpå varandra och man har gjort ett helt fantastiskt soffbord, som dessutom går att använda praktiskt då man flyttar, bättre än så kan det väl knappast inte bli, snyggt, klokt och orginellt! Ett bord för riktiga män, bara att duka upp pilsnerbackarna på. Nu frågar jag min fantastiska fina och kloka läsekrets, tycker ni det verkar snyggt eller? Fast riktiga män skiter ju egentligen i svaret, fast å andra sidan sitter riktiga män och bloggar?
Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Din Lastpallssnickare i Cyberboden!

3 kommentarer:

Västgötskan sa...

En av mina vänner från gymnasiet byggde en bokhylla (helt ärligt) av röda tegelstenar som hon hittade på en rivningsplats. Den blev skitsnygg och annorlunda! Dock ganska tung och svårflyttad. :-D

Go for it!

desperat hemmafru sa...

Ja, jag tycker att det skulle kunna vara coolt. Funderar på om man behöver tre på varandra. Är det fränt att de är staplade på varandra kanske? Eller kan man hitta på ett annat smart underrede? Som sagt, jag gillar "fel" saker på "rätt" plats, så ett soffbord av finsnickrade Europapallar är tilltalande. Tänkte bara att man kan tvista till det ytterligare. Fast just nu kommer jag inte på hur. Återkommer under dagen om det skulle dyka upp någon bra idé. Förresten har jag nog sett något likande tidigare. En Europapall med stora industrihjul under. Kolla här:

http://linasinterior.wordpress.com/2011/07/18/gor-ett-bord-av-en-lastpall/

Hej hopp!

PS. Min farfar var faktiskt möbelsnickare hos Carl Malmsten, så jag är en j-vel på att snickra! Fast inte lika fint som han då... :-) DS

Laila sa...

Ja men se man på!
Du läser just nu rader ifrån en lastpalls expert! Ja men sörru så att! :-D

Jag var lastpallsansvarig för redovisningen inom nordentrafik på ett av Sveriges största transportbolag för några/många år sedan.
Det trodde du aldrig innan ditt inlägg? ;-)

Jag har hört det mesta man kan göra med EURpallarna.