onsdag 17 december 2008

Har jag sagt det så har jag sagt det!


Vadå sagt! Jo, det här med att "knyta ihop säcken" fram till Jul. Så det tidigare inlägget om Svenska Dagbladet från 1945 blev en liten avstickare, men ändå så fick det vara en snygg övergång till andra gamla tidningar. Vid flytten igår så fick jag lite äldre tidningar med mig och inte vilka tidningar som helst, Första årsutgåvan av Antik & Auktion. På bilden Julnumret från 1975, helt aktuell inför julen såväl 1975 som 2008. Det finns ett reportage om kopparföremål i den, är inte särskilt aktuellt priserna var ungefär desamma idag som då, några hundralappar för en fin 1800-tals trebent Kaffekanna, skillnaden idag mot 1975 är som alla vet att några hundra lappar då var en djäkla massa pengar i jämförelse med idag. Jenny Nyström reportage lika aktuellt nu som då, fast förlagan till julkortet var inte ens aktuellt 1975, tomtar i parad med svenska flaggor och benér med texten Hälsa, Lycka och Glädje är betydligt tidigare, utan hör mer hemma i den nationalistiska erans tid kring 1920. Tidningen beskriver sig själv som "den nya tidskriften om sköna ting" precis som jag beskriver den här bloggen, "Den nya bloggen om oumberligating", självfallet stavat med e istället för ä. Ha en trevlig dag mvh från Peter!

2 kommentarer:

me and alice sa...

Hej!
Vilken trevlig blogg du har!! Det var mycket underhållning och matnyttigt här!
Gillade buset din son gjorde med tidningen. Tänk så mycket kul man kan få med små medel... Jag röstar för mer bus i vardagen...
Nu ska jag kika in på din andra blogg... Låter allvarligt. Jag levde med smärta i några år( tack och lov inte nu längre), men vet lite vad det innebär...
Vänliga hälsningar Susanne
Keep on blogging!

oumberligating sa...

Hej Susanne! Tack för det, precis så var det tänkt lite "underhållning" och lite "matnyttigt". När du skriver det här så har du ännu inte varit inne på www.jernsaxen.blogspot.com den är lite allvarligare så därför är den här bloggen skapad lite som motvikt. Har du lust att berätta om dina tidigare smärtproblem, så gör det gärna på andra bloggen och vill du glömma dem så strunta i det(ler). Bad en annan kvinna berätta om sina problem, hon gjorde det i sin tur på sin blogg och blev helt slut så jag fick dåligt samvete, men det hon skrev var mycket bra, backa i inläggen om du är nyfiken på Jernsaxenbloggen och titta under kommentaren om Vidarkliniken mvh från Peter