torsdag 16 april 2009

"Att knyta ihop säcken"!


Har du hängt med i min blogg tidigare så känns nog uttrycket "att knyta ihop säcken" igen.
Visst är Oumberliga Bloggen ett "sammelsurium" av olika saker som en "läsare" skrev i kommentarsfältet, men en idé och tanke bakom allt finns det faktiskt. Vet inte riktigt hur jag ska benämna idén eller tanken, det är mer än känsla eller kanske det till och med går att använda ordet "tro" för denna känsla.
Mitt intresse för historia, särskilt den epoken när det som senare skulle bli det moderna Sverige började att Kristnas, enkelt sett så kan vi säga kring år 1000, har alltid varit starkt. I presentationen om mig så skrev jag från början att jag var en "Viking", många har kallat sig det under historiens gång, men vad innebär det egentligen i praktiken. Jag har mina teorier och funderingar och andra har klart sina om vad det egentligen innebär att vara "Viking".
Balansgången är "hårfin" i många frågor exempelvis beträffande rasism, främlingfientlighet osv.
Tänker inte gå in på detaljer i det här inlägget, utan det blir lite "länkar" som vanligt.
Blir glad när det finns observanta läsare av Oumberliga Bloggen, fick ett mail för någon vecka sedan av en person som sett en bild på Fruktbarhetsguden Frö som jag visade, han undrade om Smärtföreningen Jernsaxen hade något samband med Asatron. Självklart så har det det.
Järnsaxa, hon med järnsvärdet, var en jättinna i nordisk mytologi. Mor till Tors son Magne .Information se länk nedan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnsaxa
I vår familj så har alla ett "skyddsnamn" och min hårt kämpande "Lilla Fru" heter egentligen Jarnasaxa, en stavningsvariant av Järnsaxa. Jag hade aldrig startat upp Smärtföreningen Jernsaxen, http://www.jernsaxen.blogspot.com/ om hon inte varit så sjuk som hon är, så följden blev helt logiskt Jernsaxen som också för symbolisera "att sitta fast i ett järngrepp, som dessutom är mycket snärtsamt).Att det sedan blev en bild i form av en Järnjaktsax är ju självklart. Men som jakt metod tar jag helt klart avstånd ifrån Järnsaxen som fångstredskap.Är du nyfiken på Fornnordisk Mytolgi så klicka på länken nedan, bilden kommer därifrån!http://www.historiskamedia.se/o.o.i.s?id=208&func=show_i&product_id=3216
Vid datorn som vanlig Peter Olofsson i nådens år 2009!
PS: Jag kommer att återkomma till det här med "tro" och "känsla", är du nyfiken på "asatro"?Sveriges Asatrosamfund är en seriöst arbetande förening för alla som intresserar sig för modern asatro och fornnordisk mytologi. http://www.asatrosamfundet.se/

1 kommentar:

Maria Thorbjörnsson sa...

Tips och Trix

Nu behöver jag hjälp från er allihop-Jag har öppnat upp min blogg
Maria i Sennan
Min tanke är att samla upp Fix och Trix-Länkar till bra information om hur man kan förändra sin mall-förstora-förminska-Bildhanteringsprogram som finns tillgängliga på nätet och är gratis-Roliga länkar till animationer-giffar-clipart mm.
Ja allt vad ni kan ha och vill dela med er av..............
Gör ett inlägg på din blogg med länk till sidan du vill dela med dig-skriv en kommentar hos mig så hämtar jag hem länken och lägger in den på Maria i Sennan
Det är lika roligt att ge som att få............
...Maria...