fredag 3 april 2009

Det här med humor del 2. Har hittat en för mig ny konstnär!









Jag är nog fortfarande ett barn, jag fyllde 45 år för några veckor sedan och trodde då i min enfald, att nu är jag vuxen på riktigt. Trodde det fram tills igår, när jag för första gången kom i kontakt med den kinesiske konstnären Yue Minjuns målningar. Visserligen har jag sett dem förut men nu när en av dem auktioneras ut på Sothebys i Hongkong i London satte jag mig in i denne mans hela produktion, jag häpnar och ler stort för mig själv, omöjligt att låta bli. Sedan kommer barnet in i mig, jag vill visa alla min upptäckt:- Titta Mamma va jag hittat, fint va!
Yue Minjun är en kinesisk Avant Garde-artist som blivit känd för sina skrattande gubbar - som i själva verket är självporträtt. Just det typiska skrattet känns och är helt klart lite tvetydigt, för det går att tolka in mycket fler känslor i ansiktsuttrycken. Gå in på yueminjun.com/en och se själv! Tittar man sedan på hans "gubbar" i naturlig storlek, leénde för fullt och på gång att arkubuseras så fastnar leéndet i halsen, men precis som all konst så får betraktaren tolka in vad han/hon vill. Idag är det fredag och vår så jag väljer att le stort för mig själv.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Bilderna ovan har jag lånat ifrån
http://www.shuimohua.com/news/e-news/catalogue-1/2007_6/48.htm gå in där och se även hans nya version av "terrakottaarmen, helt underbar!

12 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Ha, ha... nej honom kände jag inte till sedan tidigare men visst är det lustiga målningar! Sockermissbrukare det har jag varit sedan länge. Jag gör mina små ryck att försöka bli av med det (GI) och det går bra ett tag men sedan trillar jag jämt tillbaka igen...

Vilken fantastisk husbil ni har köpt!! Mannen min tjatar om att han vill ha en men jag tycker det går bra med hotell jag *ler* bekväm som jag är. Fast... en sådan där grå snygg "zepellinare-modell" som jag sett i USA förstås...

Hilsen Jenny

RANA sa...

Wow!

"Titta vad JAG har hittat..!" tackar vi för. Underbara men jävligt jobbiga bilder. Jag bara tittar och tittar... Går inte att vara oberörd.

Du Peter. Jag råkade just ösa lita kärleksfulla jävligheter över dig i en kommentar på Karins fotoblogg. Ups.

Ha en SKITLJUVLIG fredag. ;-)
/R

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Dek var kul och titta på, och samtidigt lite eller mkt annorlunda. Man liksom studsar till, är ju van vitt och ja vitt!
Ha en fin fredag du och frugan
Kram till er
AnnaMaria

Karins fotoblogg sa...

Hjälp! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..... eller bli rädd. De ser ju helt vansinniga ut! :) Så som Rana utrycker sig: "Wow!"... sammanfattar nog det hela bra!

Tack för trevlig kommentar och ha det så skönt i helgen!

Exponera mera! ;) ;)

Camilla Alvén sa...

Hej!
Tack för de trevliga raderna hos mig, håller med om att det är svårt att hinna besöka och skriva kommentarer lika ofta som förut men tanken finns ju där, så länge vi tänker på varandra då och då så är det okej. Har lilla frun fler önskemål så försöker jag gärna uppfylla dem så gott det går, det är bara att skriva.
Idag har jag tagit mig i kragen och städat lite, det var ett par veckor sedan sist men idag kände jag att jag nog skulle orka med det utan att få allt för ont. Fick förståss hoppa över min träning då för att göra två saker samma dag fungerar inte för ryggen, nu blir det till att vila resten av dagen.

Jätteroliga tavlor, jag kan inte heller hålla mig för skratt när jag ser dem.

Ha en skön helg och hälsa frun
Kram

Anonym sa...

Man blir lika full i skratt av dessa gubbar som av min arbetskamrats uttalande till sin tjej.

Han var misstänkt för att ha varit otrogen och hon frågar.

HAR DU VARIT OTROGEN?
Han svarar: Inga kommentarer!

Hälsningar Ronny

Viveka i Bläckhornet sa...

Lyckliga eller skruvade...svårt att bedöma...annorlunda iallafall.

Visst har jag kommit hem nu, till torpet. Och morse plockade vi fram rullatorn :o. Ja jag vet - tantvarning!!! Fast jag känner mig inte en dag över 20...Men vad f-n allt är ju bättre bara det underlättar. Och eftersom du nu bor så långt ifrån mig och inte kan serva så blir jag ju så begränsad(ler)Men du får väl säga till när grannen flyttar så får vi väl överväga en flyttning haha.

Önskar dig och din fru er skön helg!
Tänker bjuda mig själv på ett kallt glas öl till middan för det är jag värd (ler)och nu har jag ju kastat morfintabletterna.

Ha det så gott min vän

kram Viveka

Ninni sa...

En helt obekant konstnär för mig! Vid första anblicken värjer jag mig...det är för mycket serietidningsstil för min smak. Men...man kanske måste se lite mera innan man uttalar sig. Ska söka lite mer om honom.
Hoppas du får en skön helg!Tack för kommentaren hos mig! Alltid lika trevligt att få besök.
Ninni

Marie sa...

Riktigt coola tavlor, ha en fortsatt trevlig fredagskväll // Marie

Unknown sa...

Hmmm.. själv ä jag inte så förtjust i de där gubbarna.. konstiga ä mer mitt tycke :) Men men dom ha ju roligt ser det ut som, å det ä väl det som ä huvudsaken. Ha en trevlig helg. Kram Lenita

LOPPISLIV sa...

Tjenixen där...Tack för din rara kommentar. Roliga gubbar minsann även om de tavlorna nog inte skulle passa i mitt hem :-) men för den delen kan man njuta av konst ändå. Konst ligger mig varmt om hjärtat eftersom min mamma är en lokal konstnärinna som lever för sitt måleri och sina tavlor :-) Rolig och galen läsning du bjuder på, så befriande härligt! Ha en fin helg du också, bäst att passa på medans solen skiner eller hur? //Paula

Polargrevinnan sa...

Peter är du sjuk?
Du har inget nytt blogginlägg på 2 dygn.
Jag hade aldrig sett Yue Minjuns målningar förrän nu, och jag har inte bestämt mig än om jag tycker om dem. Jag har varit inne och tittat på hans version av terracottaarmen.Ja, det är ju konst bara att komma på idén. Men jag tror jag föredrar originalen. Jag har sett dem i verkligheten.
Kram från Viola.
Ps. känns bra att inte vara namnlös.