lördag 14 maj 2011

"Fortfarande lite på arschlet.......!"


God Morgon Vänner! Dax att vakna! Klockan är nu 04.54 när jag börjar skriva detta inlägg. Jag har precis parkerat min cykel utanför dörren, det tog exakt 1 timme och 14 minuter att ta sig hem ifrån de centrala delarna av Stockholm ut hit till Södertörn! Sportig kille om jag får säga det själv, det brukar gå lite fortare, men jag har varit på "Firmafest". Okej då, i ärlighetens namn så var jag de sista timmarna på en annan Firmas Firmafest, det brukar bli så när Oumberlige Peter är på fest, om folk är för trista då går jag till något annat ställe. Att cykla hem genom den lite kyliga vårmorgonen ger ju nästan en religiös upplevelse, förstärkt med lite alkohol i blodet så blir det nästan som en "uppenbarelse"! Fast nu skiter vi i det, en vårmorgon kan man inte beskriva för andra, det måste man uppleva för "egen maskin"! Vad är det då som tynger mitt hjärta denna Arla Morgonstund, inte är det världssvälten eller hur det ska gå för SAAB, nej det är allvarligare saker än så! Stockholms Auktionsverk håller på att "Rövknulla sina kunder igen"! Visst det är hårda ord om Stockholms Auktionsverk, men jag är fortfarande förbannade på dem för att jag inte fick någon ny katalog när jag glömde bort min där på förra visningen. Blev ordentligt avsnoppad där av någon manlig intendent, hade inte Lilla Frun varit med (hon tycker inte om när jag bråkar) så hade jag bett honom "suga sig själv"! Djävligt snorkigt på många sett där!

Fast nu struntar vi i mina personliga vendettor med otrevliga intendenter! Det som gjort att jag ännu en gång ifrågasätter Stockholms Auktionsverk är att de nu på sin Vårauktion har en Hauptmöbel till försäljning. Som självutnämnd Georg Haupt expert blir jag lite upprörd när man lämnar lite av sanningen utanför i Katalog texten. Jag har ju på denna blogg gjort ett flertal inlägg om Mästarnas Mästare Georg Haupt och egentligen var han och hans samtid en del av orsaken till att Oumberliga Bloggen skapades. Jag ville sprida min mission om 1700-talet möbelsnickare och dess produktion för världen! Det gick ju inte så bra direkt, fick bättre besöks statestik när jag visade män i kalsonger med stora organ än när jag berättat intressanta fakta om Georg Haupt.......konstigt va? (ler) Hm....till saken! Som sagt en Georg Haupt möbel ifrån 1700-talet ropas nu ut, den är osignerad och säkerligen ifrån hans verkstad, men knappast byggd av den Gode Haupt själv. Helt klart ett "elevarbete" eller helt enkelt ihopsnickrad efter hans död. Änkan Haupt var en listig kvinna och efter sin makes död så körde hon på några årtionden till, bla med hjälp av sin avlidnes Makes sigilljärn. Konstig nog har inte ens det används på Möbeln, så det finns tveksamheter. Jag förstår att "intresseklubben antecknar" för fullt just nu, men sådana här "tvivelaktigheter" håller Vikingahövdingen Ulv Röde vaken om nätterna.........begynnande dårskap...........ja, kanske! I vilket fall som helst så är det en vacker möbel och att den är en 1700-tals produkt kan vi alla vara överens om, men Haupt...hm...tveksamt...Haupts verkstad...ja, säkerligen.....värde, nästan en miljon...hmm...okej då!
Nu blev väl alla nyfikna på denna Georg Haupt? Nedan utdrag ur Katalogtexten. Bild och delar av text ifrån Stockholms Auktionsverk.

2046 - SEKRETÄR, högklassigt gustavianskt Stockholmsarbete av Georg Haupt (G. H., mästare i Stockholm 1770-84), ej signerad, fanerad med färgad björk, lönn, rosenträ, amarant och ebenholz, brännförgyllda beslag, skiva av grön kolmårdsmarmor, rak form med avfasade hörn, trelådig, övre lådan med beslag i form av löpande hunden, front med graverade inläggningar i form av lagerkrans, girlander och friser, kortsidor med graverade inläggningar i form av friser, girlander och rosetter, nedfällbar skrivklaff, inredning med lådor, raka nedåt avsmalnande ben med fothylsor, höjd 125, 103,5 x 43 cmFå hantverkare kan sägas ha levat i samklang med sitt material som Georg Haupt gjorde. Han hade en oerhörd känsla för komposition, färg och teknik, liksom höga krav på materialet och arbetets kvalité. Utbildningen under gesällvandringen i Paris och London gav Georg Haupt en stark känsla för det nyklassicistiska formspråket som var up-to-date vid tidpunkten (1760-talet) och det var han som på kunglig beställning gjorde den första möbeln i Sverige i det nya formspråket, det vi idag kallar för det gustavianska; ett skrivbord, som idag går att beskåda på Drottningholms slott, tillika hans mästerstycke år 1769/70.Av sin samtid, betraktades Georg Haupt som ett geni och som en hantverkare som omvandlat sitt värv till en konstart. Flera av Haupts kungliga beställningar, såsom mineralskåpet, en gåva av Gustav III till prinsen av Condé, utfört 1773/74 efter en akvarellerad teckning av Jean Eriv Rehn, liksom kronprins Gustav IVAdolfs vagga, ställdes ut till allmänhetens beskådan. Dessa evenemang kommenterades i journaler (tidningar) och i memoarer och är idag ovärderliga källor för vår kunskap om hur samtiden såg på sin hovschatullmakare och ebènist. Några som aldrig kom att ändra sin syn på Georg Haupt var Gustav III och hans hov, som under hela Haupts verksamhetstid var stora beställare.Blott 43 år gammal, efter att ha arbetat som mästare i endast 14 år, gick han bort 1784 i sviterna av et slaganfall. Han gick ur tiden när ett nytt sätt att se på form och komposition tog vid - det vi brukar kalla den sengustavianska eran. Det hade varit oerhört intressant att få ta del av hans verk i detta nya sätt att se på möblers utseende, då det redan i hans produktion från det tidiga 1780-talet fanns föraningar om det nya.PROVENIENS: Bankdirektör Ludvig Arosenius (1830-1904), därefter i arv till nuvarande ägare. LITTERATUR: Lars Ljungström: Georg Haupt, Gustaf III:s hovschatullmakare, Kungl. Husgerådskammaren, 2006, Torsten Sylvén: Mästarnas Möbler, Stockholmsarbeten 1700-1850, Stockholm 1996, s. 160 ff, Marshall Lagerquist: Georg Haupt Ebéniste du roi, Nordiska Museets handlingar 92, Uddevalla 1979, jmf snarlika sekretärer pl. 26, 29 & 34, Sigurd Wallin, Nordiska Museets möbler från svenska herremanshem, vol II, jmf snarlik sekretär pl. 499-501, John Böttiger: Kungl. Hofschatullmakaren och Ebenisten Georg Haupt, en studie till 1700-talets konstslöjdhistoria, Stockholm 1901, jmf snarlika sekretärer pl. 19 & 24OTRYCKTA KÄLLOR: Anna von Essen: En studie av beslagen på ebenisten Georg Haupts möbler, Kandidatuppsats vid Lunds Universitet, Institutionen för konst- och musikvetenskap, april 2001Bo Lindwall: Svenska Dagbladet, Under strecket 1980-03-08, "En ebenist benämnd Haupt"Vi tackar möbelkonservator Johan Ekström, Uppsala, för hjälp med uppgifter och information Utrop: SEK 600 000-800 000 (EUR 68 000-90 400)

Nu är jag nöjd och glad igen, skönt att få skriva av sig lite så här på "morgonkvisten"!
Vid Datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Ditt Glödheta sigilljärn rätt upp i röven på Auktions sociteten!

5 kommentarer:

Lena sa...

Hoppas du mår bättre nu när ilskan är avskriven och kan njuta lite över våren som snart har övergått till sommar. Ha en skön helg - skånsk kram

Anonym sa...

Hej Peter! Det här är det mest vansinniga/underbara jag läst i någon inredningsblogg! Har just "googlat" dig och fått massor med information som jag inte riktigt vet hur och vilket förhållningsett jag ska ha till!
Hittade en bild på dig och känner igen dig ifrån Bukowskis Moderna. Jag förstår att du måste vara ombud för någon eftersom det du ropat in överstiger med vida mått din årsinkomst!
Ja, Gode Peter jag är som du, jag kontrollerar allt och då menar jag allt!
Ja vore mycket tacksam om du kontaktar mig på Måndag, jag mailar min adress!
Med Härtliga Hälsningar
Carl Erik Levin

BP sa...

Sorry - orkar inte läsa dettta maratoninlägg - alldeles för trött. Har liksom inte din energi...

Synnøve. sa...

Ditt glödheta sigiljärn rätt upp i....
Ja du kan konsten att uttrycka dig du.

Man hoppas ilskan la sig efter att du la ner sigijärnet nu.
Men på nått vis förstår jag dig. Inte skoj när de far med osanningar.
Kramen från det regniga men ack så härliga nabolandet :))
Synnöve.

Anonym sa...

Jag är glad att jag hittade hit Peter.

Det skulle bli mycket kostsamt om vi på Stockholms Auktionsverk skulle ge kataloger till alla som ber om att få en. Det är många som ber nämligen, många varje dag. Det är även många som har, eller säger sig ha, tappat sin katalog som kommer in och vill ha en ny. Men det går inte för oss att skänka kataloger till alla som ber om en, det skulle bli snordyrt i längden - och det tror jag säkert att du förstår. Att någon använde en snorkig ton emot dig gör mig såklart ledsen. Du ställde frågan om du kunde få en ny katalog eftersom DU hade TAPPAT BORT din - och du gavs ett svar.

När det gäller Haupt-sekretären anser du att den är "ur hans verkstad" istället för att vara tillverkad av honom själv. Men du vet inte säkert om så är fallet - det kan du aldrig göra. Du anger också att du är en "självutnämnd Georg Haupt expert" [sic.]. Det säger ganska mycket.

"Ej signerad" anger vi tidigt i vår katalogtext...och det är precis vad den är. Vi uppger inte mer än det vi vet.

Vår personal är inte "snorkig", snarare lite nördig, väldigt intresserad och hjälpsam. Och därtill är vår personal ibland lite trött på kunder som irriteras av att de inte FÅR en ny version av något de själva förskingrat.