tisdag 3 maj 2011

"Oumberliga möten...........!"



Har Ni sett vilka brudar! Alla tre har jag träffat vid olika "möten"! Det är just det som det här inlägget ska handla om, alla underbara, ibland korta ibland långa möten, som man stöter på i "livet"! Som sagt jag gillar människor och jag gillar möten med alla slags människor, alla har sin historia och sitt sett att berätta saker på! Vissa "möten" sker på bussen och varar i kanske 20 minuter andra "möten" blir livslånga som det med min Fru!

De andra två Underbara Väninnorna stötte jag på i helgen på Stockholms Auktionsverk, det hann bli ett kort men intensivt samtal om livet och om konsten, som sagt ett helt Oumberligt möte/samtal!

Vissa "möten" glömmer man i princip lika fort som de skett, men ibland stannar de kvar i "tanken" och man funderar......."hur gick det sedan"? Ibland har jag tänkt att jag i "framtiden" ska fotografera alla mina möten, självklart så kommer många att "avböja"!

Har åkt buss till jobbet i en månad nu och de har resulterat i några mycket roliga, trevliga och lite sorgliga möten fast alla med den gemensamma nämnaren att de varit helt Oumberliga!

En dag var det en "orolig och nervös" man i min egen ålder som jag började tala med, han var påväg att träffa sin Fru och sina barn som han inte sett på några veckor då hans Fru valt att flytta ifrån honom av olika orsaker! Han frågade mig om lite "äktenskapliga råd" när han hörde att Herr och Fru Olofsson aldrig haft någon "kris" alls......i detta fall var det enkelt, han hade inget med sig i present väg varken till sin ut flyttade Fru eller till sina barn.....när det gick upp för honom vad det innebar sträckte han ut handen till mig och tackade för samtalet och hoppade av bussen vid närmast köpcenter!

En annan kväll ganska sent så satte det sig en lite nervös tjej brevid mig i 17-års åldern! Helt plötsligt frågade hon mig om jag hade barn! Svarade och berätta kort om mina tre barn! Fick då snabbt följdfrågan: -Vad skulle du göra om din 17-åriga dotter träffade en 5 år äldre kille?

Eftersom min Dotter haft en sådan relation så blev det samtalet inget problem det heller!

När vi sedan skildes åt märkte jag tydligt att hon ville ge mig en vänskaplig kram....men pga av "världsläget" så lät jag det inte ske..........det är det jag ångrar mest just nu........varför lät jag "omvärldens" värderingar styra.....lite olikt Oumberlige Peter måste jag säga! En varm Pappakram borde alla yngre tjejer och killar få av oss den lite äldre generationen, de har de inte lätt alla gånger i den värld "vi" skapat till dem!

Sedan kommer den "stor frågan" vad gör man med alla underbara "bloggmöten"? Hur hanterar man dem? Jag vill ju egentligen träffa Er allihopa och sedan självfallet hitta på lite "intressanta" saker, helt beroende på vad personen ifråga här för "laster".......Lilla Frun har ju sin Bokblogg, Pockethexan och genom den har hon träffat en hel del i "verkliga livet", möten som fått henne att skina upp ordentligt! För det är ju genom möten som vi "lever" och "utvecklas"!

Ja, som sagt en liten "fundering" ifrån Oumberlige Peter skriven i nådens år 2011 Den 3:e maj medans stora snöflingor (!) faller utanför mitt fönster!

2 kommentarer:

BP sa...

Visst är sådana "spontana" möten på buss/t-bana roliga. Har också råkat ut för det - mest med gamla kvinnor faktiskt. Å dom har mycket roligt att berätta.
Förstår inte riktigt varför du inte ville krama tjejen - eller ja, jag förstår men är lite fundersam hur du kan tänka så faktiskt...

Rödluvan Betty sa...

Jag skulle själv aldrig börja prata med någon bara sådär på bussen. Antagligen för att alla har sin lilla värld.
Däremot om personen bredvid skulle välja att börja prata, ja men visst om han/hon verkar ok. Konstigt det där men så funkar dom flesta tror jag.
Är vi försvenskade på något sätt?
Jag vet att jag för inte så länge sedan helst inte ville prata med barn på bussar, tänkte mest på vad andra där skulle tro. Men varför tänka så mycket?
Om man tänker på hur sällan någon faktiskt tänker på vad man säger/gör så borde det vara lungt.
Dock tycker jag man kan fråga om man får ge en kram istället för att bara ge en.
Har personligen träffat på alltför många klantiga gubbar i mina unga dar, så du är steget före iaf Peter!:)
Sedan finns det mycket man "inte ska och ska göra", beroende på ålder haha men det får vi ta o diskutera när vi ses i den riktiga världen. Kul att du gav behövliga råd till dom!:)
//Betty*