tisdag 8 mars 2011

"Den Bästa Kvinnorörelsen är i sängen.............!"


Det finns en bakrutedekal som man kan se ibland på sk "raggarbilar"........"Den bästa kvinnorörelsen är i sängen"..............Det är ingen ny dekal direkt utan jag såg nog den första gången under tidigt 1980-tal. Växte själv upp under 70-talet och hörde ordet "grupp 8" flimmra förbi i medierna ganska ofta, när jag frågade min vuxna omgivning vad det var så fick jag ofta höra att det var "sådana där kvinnor som hatade män och inte rakade sig i armhålorna"...hm...fick inte till det ordentligt vad min "vuxenomgivning" menade riktigt!
Undrar idag om unga killar och tjejer vet vad "Grupp 8" var för något?

Internationella kvinnodagen idag, att säga Grattis till alla tjejer känns lite fånigt. Fast jag är övertygad om att det finns massor att göra på "jämnlikhetsfronten" fortfarande, inte bara i andra länder utan även här!
Då är det inte bara vi "grabbar" som ska fundera på att tänka i andra tankebanor, även en hel del kvinnor/tjejer borde ta sig en riktig funderare på vad är egentligen "jämnlikhet"!
För inte är det så att alla kvinnor hjälper sina "medsystrar" inte, precis lika lite som vi killar hjälper varandra, finns många myter om vad som är manligt kontra kvinnligt. Jag har ju turen att ha två jobb i två helt skilda världar, både inom vården och byggindustrin!
Att få jobba med två så skilda saker är underbart och kontrasterna är ibland milsvida, särskilt då det gäller jämnlikhetsfrågor! Den här bloggen berör ofta sådana frågor!
Idag är det inte bara internationella Kvinnodagen, det är också Min och Lilla Fruns 25-åriga förlovningsdag, hon ligger här brevid och sover medans dessa rader skrivs.
Undrar om jag är ett riktigt "Manssvin" om jag inte trots allt tycker att devisen "Den Bästa Kvinnorrörelsen är i sängen"............det behöver ju inte utesluta att jag är för jämnlikhet mellan könen, det kan ju också innebära att jag bara har typiskt dålig manlig humor!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

2 kommentarer:

Caja: sa...

Ber att få gratulera på 25 års dagen, ha en mysig dag.....i sängen kanske??

Kram/caja

4U2 sa...

Ha,ha,ha då måste jag tillhöra grupp 8 då, eftersom jag varken rakar armhålor eller ben! Tack för upplysningen!