fredag 16 januari 2009

Bara två "skönheter" till.....





Det här med att vinna cirka 100 miljoner som en del numera även gör i Sverige skulle inte vara något problem för mig, bilarna ovan går loss på cirka 10-20 miljoner styck när någon är till salu, det finns bara några hundra kvar i världen, vad heter då märket, jo självklart så är det Duesenberg. En av trettiotalets stora och vräkiga amerikanska lyxbilar, inte ens på den tiden var de dussinbilar.
Lite kul kuriosa om denna bil kan jag berätta, när Greta Garbo tjänat sin första miljon dollar då beställde hon en Duesenberg som var i princip det finast amerikanska bilmärke som fanns på den tiden. Tycker du om design och bilar från denna epok titta in på www.acdmuseum.org och njut, lite rörig sajt men du finner nog det du söker, googla också märkesnamnet och titta på fantastiska skapelser alla karosser handbyggdes på olika karosserifirmor.
Bara namnet är en skönhet, eller vad sägs om Duesenberg Convertible SJ Grand Dual Cowl Phaeton 1935, härligt namn på den röda skapelsen, den undre har nästan lika fint namn men här räcker det med att skriva att den är från 1932.

1 kommentar:

CharmKatti sa...

Jäkligt shyssta bilder. Själv är jag barnsligt förtjust i Ford Mustang, gärna en vit. Och då menar jag förstås årsmodell -67.

Sen blir jag förstås nyfiken, vad har du för teori, om varför vissa låtar poppar ut bara så där?