lördag 10 januari 2009

Titta och njut är den inte fin och vilken historia sedan...

Officerssabel, svensk, s.k. Svensksund-sabel, mässinsfäste, parerplåt med Gustaf III:s monogram i silver, klinga med tre blodrännor, etsad dekor med tre kronor samt text "Vivat Gustavius III Rex Sueciae Utropspris 12000 gick för 25000:- Prisvärt för denna historiska bakgrund. Bilden är lånad från http://www.probusauktioner.se/ se annons nedan.
Ni som läser http://www.pockethexorna.blogspot.com/ vill bara tala om att min Fru inte skadade handen vid något "rollspel". Sabeln kanske var med på riktigt och slog mot pirater, vid denna tid så hade vi ju en koloni i Carribien, Saint Barthélemy svensk koloni 1784-1878 huvudstaden på ön heter fortfarande Gustavia efter Gustav den III. Vid datorn Peter Olofsson.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Mycket vacker klinga! Riktigt hantverk man gjorde förr...
idag är allt slit och släng vet du!
Inget ska ju hålla någon längre tid utan vi ska kasta och köpa nytt!

Önskar dig och frugan en bra kväll!

gissan sa...

Ja, jag har också reflekterat över samma sak. Det som gör mig mycket förvånad är att en MAN har hittat in till mig. Välkommen! Och TACK för din kommentar! Men som sagt, trebarnsföräldrar är vanliga i bloggvärlden. Och då är mammor överrepresenterade. Vad beror det på? Ska man kanske starta en stor forskning kring detta? Hur lägger man upp det då? Ska man dela in det på kön på barnen...ålder på barnen...var man bor... hur stort man bor... utbildning...hmm...mer... ;) jag tror man kan få fram mycket intressant statistik här. Återigen..kul att just du hittade till mig och jag önskar dig och din fru och naturligtvis dina tre barn en härlig kväll och natt.
Hälsningar Gissan
Trevlig blogg du har förresten.. ska titta närmare på den vid ett piggare tillstånd..Godnatt

oumberligating sa...

Hej Tilde! Lilla Frun och jag önskar dig trevlig helg, det lilla som är kvar, vi hörs och ses i veckan i "cyberrymden" mvh från Peter1

oumberligating sa...

Hej Gissan! Visst är det intressant, en ordentlig undersökning behövs, jag har mina aningar varför så många tre barns Mammor bloggar, vågar jag skriva det, eller en teori! Bra Man helt enkelt(ler). Blir kanske lynchad om jag skriver det?
Tre barn = bra förhållande = man hjälper varandra = i sin tur = lite tid över = ? Taskig matematisk formel, bara en teori, vem vet, kansk någon mer har något att tycka i frågan? Eller kanske vi ska skita i det och bara säga, -O Gud vilken gullig matta, var köpte du den! Vilket fall som helst fina bilder du tagit, vi bor i en förort till Stockholm på Södertörn har kan det vara som ett vykort ibland, men då får man ge sig ut i Tyresta National Park någr km härifrån! Mvh från Peter Olofsson!

gamla skolan sa...

Tack för att du hittade min blogg , och tack för dom fina orden . Din verkar intressant och mkt att läsa , så jag får återkomma , då jag snart skall iväg på jobbet . Mvh Susanne / den gamla skolan

oumberligating sa...

Hej Susanne! Du är välkommen tillbaka när du jobbat klart, mvh från Peter!

Anonym sa...

Tre av sönerna gjorde lumpen, yngste sköt med klarinett, mellanpojken med saxofon..

oumberligating sa...

Hej Hannele! Låter skönt att kriga med blåsinstument, går ju fint att göra folk tokiga med det också, mina tre fragglar spelar gitarr och piano, hotats med vräkning för några år sedan(ler) när det var som högst. Ha det bra mvh från Peter Olofsson!