torsdag 29 januari 2009

Lite mer från Frankrike


Minns ni Roslin tavlorna från ett tidigare inlägg i veckan, det är precis med den här tavlan som med dem, ser lite platt ut på bild. Klicka på tavlan och se förstoringen så kanske det går att göra sig en bild av storslagenheten. När den här tavlan sitter ensam på en vägg med sina majestätiska mått 2meter gånger 140 cm då sugs blicken in i den. Klädhistoriskt sett så är den unik, eftersom alla historiens klädepoker är representerade, allt från antiken och framåt, vissa klädesplagg känns kanske moderna i snittet, att det nyligen varit revolution syn på kvinnans hatt till vänster, ville man vara säker på att inte bli halshuggen så var det ett plagg att rekommendera Såldes på www.auktionsverket.se för 520 000 utropet var satt till 500 000-600 00 så det var inga större överraskningar, men jag är helt säker på att när denna tavla dyker upp i Frankrike för försäljning om cirka 10 år då räcker det inte med en miljon, köparen gjorde ett fynd. Konstnären heter Antony Paul Emile Morlon, tavlan målad cirka 1835 Frankrike.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson. Ha en trevlig kväll.

3 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Fantastisk tavla! Det är härligt att man ibland kan få njuta av sådana storslagenheter på museum. Jag tror inte att man uppskattar det tillräckligt bara... museum alltså!

Bästa hälsningar J

Anonym sa...

Åh... så glad jag blev att jag hittade din sida. Här blev jag sittande länge och njöt av vackra bilder och läste bra texter....

// Ca

Bloggullet sa...

Så snällt du skrev på min blogg, tack för komplimangen. Det skulle vara roligt att skriva något på din andra blogg när det finns aktuella ämne. Det är mycket som är viktigt att skriva om så andra förstår hur vi har det. Och så vi förstår att vi inte är ensamma.
Kram