tisdag 13 oktober 2009

"Allvarligt talat Peter!"



Ja, precis så började ett mail som jag fick! Läs nedan:
"Allvarligt talat Peter, varifrån fick du den befängda iden att använda en fångst sax som logga för Patient och Smärtföreningen Jernsaxen. Observera heder åt dig för föreningsidén, där har du mitt fulla stöd! Men aldrig, jag sätter på mig T-Shirten som du skickade, den får du tillbaka med vändande post. Är aktiv djurrättsaktivist och tar därför avstånd ifrån alla typer av jakt och defenetivt den vedervärdiga sk "fångst saxen", hur tänkte du där egentligen? Nu får du igen dina egna rader som du skrev på ett inlägg för ett tag sedan. "Jag är inte idiot, har bara lite otur när jag tänker!" Peter, jag vet att du har en sådan t-shirt sätt på dig den och be om ursäkt för din "smaklösa" logga. Som sagt jag stödjer Föreningsidén det vet du, men innan Föreningen blivit för stor så vill jag att ett namnbyte kommer till stånd!
Undertecknat........................"
Varför visar jag då detta mail här? Enkelt Oumberligating Bloggen startades visserligen som en inrednings, design och antik blogg, för att "locka" in lite fler läsare till min andra blogg, Pateint och Smärtföreningen Jernsaxen http://www.jernsaxen.blogspot.com/ . Visserligen så försvann inredningsbloggandet delvis på vägen, men syftet med Oumberligating Bloggen kvarstår och har fungerat väl måste jag säga så jag är nöjd.
Valet av "Bild" för Jernsaxen var enkelt då jag gillar antika föremål och min Fru som är svår smärtpatient gjorde en liknelse vid just en Jernsax, det gör nämligen djävligt ont att sitta fast i en sådan och dessutom är det omöjligt att ta sig ur! Där har du svaret!
Som jakt redskap är det dessutom tack och lov numera förbjudet, visst världen över så används det dagligen i jakt. Personligen så har jag upplevt att just ordet Jernsaxen har varit perfekt i marknadsföringssammanhang, både bilden, texten och symboliken fastnar.
För mig är det inget eget intresse med just Jernsaxen, men jag tror faktiskt att "ordet" är viktigt!
Se till att du kommer på första "stormötet" och lämna in en motion om namnbyte så röstar vi om saken självklart! Av 500 utskickade T-Shirtar är du den enda som skickat tillbaka din!
Nu kommer den egentliga frågan, vad tycker du som läser denna blogg, strunta i detaljerna är det fel att använda något "obehagligt som symbol".
Som vanligt ger jag inga svar här bara en massa frågor!
Ha en fin fortsatt vecka!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Jernsaxen på bilden har jag skaffat för att fånga "Bärplockare" som letar bär inne i min sommarstuga, så inte är jag speciellt gullig, men har jag någonsin hävdat det!

4 kommentarer:

Cattis sa...

Hej Peter,

Jag förstår ditt resonemang om namnet. Det bästa med allting i livet är att var och en väljer själva vad vi ska ha på oss och vilka bloggar vi ska läsa. Jag kan inte förmå mig att gå in och läsa en blogg som jag retar ig på för att skriva dumma kommentarer i den. Nej, jag läser de bloggarna som ger mig något och hoppas att ni andra med gör det.

Nu menar inte jag att den kommentaren du tog upp i ditt inlägg att den var dum, inte alls. Men jag har läst många bloggar där det finns fruktansvärda kommentarer som jag inte förstår varför människorna lägger energi att skriva.

Ha en skön dag....

Susanne sa...

Hej Peter..Jag håller med "Cattis"
Jag har inte ens reflekterat på att symbolen var ett djurplågeri redskap..Jag tänkte som din fru..Den situation som vi många sitter i måste även jag likna vid som att sitta fast,, ja som i en Rävsax..Och det är väl ett uttryck som många använder utan att just tänka på en räv i skogen som sitter fast!!
Det är inte ofta här i livet man har ett val,,men att läsa en blogg och orka bry sig eller inte läsa just den bloggen alls..Enkelt val..Kram till din dag Peter..

Häxan sa...

Järnsaxen är väl en jäkligt bra liknelse som din Fru gjorde. Att det sedan finns folk som retar sig på ditt eller datt är väl inget att bry sig om. Behåll du Järnsaxen som namn, för alla fattar ju vad det handlar om. Sedan har vi ju dessa människor som klagar ......dom har väl helt enkelt fått för lite kärlek.....Ha en underbar Tisdag! Här har vi varit ute i snö....Kram/ Häxan.

Laila sa...

*hummar*
Frågan är om denna någon (som trots allt stödjer din idé)verkligen lever med värk?
En järnsax är en sån bra symbol! Du sitter där du sitter vare sig du vill eller inte. :-\

Kan man beställa t-shirten någonstans?