onsdag 28 oktober 2009

"Smaka på namnet, August Johann Rösel von Rosenhof!"


Visst låter det vackert precis lika vackra som hans konstnärliga illustrationer.
Varför detta inlägg då? Bland däckprydda kinesiskor och stympade kycklingar! Enkelt, bloggen heter ju fortfarande Oumberligating och det är ju egentligen ursprungs idén också.
Oumbärliga saker, antikt, design och inredning i en salig blandning! 1700-talets möbler och dess snickarmästare är väl mitt egentliga huvudintresse, men vägen till full vetskap om denna epok så kantas "resan" av så mycket annat. För några år sedan när jag gick en kurs i 1700-talets ljussättning så låg det ett "praktverk" på bordet bredvid. Satte mig och började bläddra och "förlorade" mig helt i detta helt klart Oumberliga Ting!
Det handlar om den Tyskfödda författaren och illustratören August Johann Rösel von Rosenhofs praktverk ifrån 1700-talets första hälft.
Exemplaret jag tittade i såldes senare på Stockholms Auktionverk, möjligtvis 2002, slutbudet blev 104 000 kronor, men då fick köparen den vackraste hyllning till grodan som någonsin gjorts. Boken innehåller 24 handkolorerade, graverade illustrationer samt 24 gravyrer i svartvitt.
Rosenhofs tanke med detta praktverk var att färgplanscherna skulle ge uttryck för den konstnärliga ådran och de detaljerade svartvita illustrationerna skulle tillfredställa naturforskarens krav. (Känner ni att det nästan är som med min blogg? Förlåt, skojade bara lite!)
Genom sin både vackra och skickliga skildring av grodans anatomi och naturhistoria så räknas boken till den främsta i sitt slag. Många känner nog igen hans illustrationer då de handkolorerade planscherna mångfaldigats och kopierats på många håll världen över.
Efter detta banbrytande verk om grodor påbörjade han studier om ödlor och salamandrar. Tråkigt nog så hann han aldrig slutföra detta arbete. Han drabbades av stroke och avled några månader senare sommaren 1759. Hur många praktverk som han tryckas tvistar de lärde om, siffrorna varierar och för ett Oumberlig ting och dess betraktare så är det i detta fall helt oväsentligt!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

1 kommentar:

Alfahannen sa...

Jag smakar och smakar...inte illa!

Intressant inlägg om ett intressant ämne, mycket vacker bild! Men vad innebär det att gå en kurs i 1700-talets ljussättning?

Själv har jag bara gått i en kurs i möbelrenovering. Där fick jag hälla tryckluftsbromsvätska på ett 1800-talsskåp och skrapa bort fernissan med en glasbit.

Skåpet hade målad ådring som skadats, och det gällde att återskapa ådringen så bra som möjligt.

Efter skrapningen fick jag blanda ihop en färgsmet som bestod av fransk (!) jord, filmjölk, äggula och folköl (Three Towns), och slutligen försöka måla tillbaka ådringarna. Mycket roligt, jag lovar!

Skräm barnen ordentligt och skicka ner en bit tårta, vet ja! Jag försöker göra samma sak med mina flickor, men de är för luttrade och förslagna. Det slutar alltid med att de skrämmer mig istället, de eländiga små liven!

Ha det gott, och kram på dig!!
//Joacim