söndag 13 juni 2010

"Oumberliga Ting virkar vidare.....!"



Kanske något åt det hållet borde detta inlägg heta, bilden tog jag på Böda Camping förra året och då gjorde jag även ett inlägg om det hela. På något sett så känns det aktuellt efter inlägget nedan!

"Att våga ge sig ut i världen" får bli rubriken på dagens inlägg, men den rubriken menar jag inte bara att resa ut i verkliga livet, utan också att prova på något annorlunda och nytt och inte bara köra på i gamla "hjulspår". (Visst är det otroligt att Oumberlige Peter har börjat använda liknelser, har ju tidigare skrivit vad jag tycker om det, men eftersom detta inlägg just handlar om "förändring så passar det mer än väl just nu)
Jag har ju mina två bloggar dels den här och sedan Jernsaxen min blogg om fysisk smärta, sjukvård, rehab, mm Jernsaxenbloggen är ju en tydlig blogg med en tydlig profil, med Oumberliga är det lite annorlunda, började med visionen att handla om Oumberliga ting i ordets rätta bemärkelse, möbler, antik och inredning. Jag tar visserligen upp sådant fortfarande men numera är det helt klart mest Oumberligatankar och upplevelser jag skriver och berättar om.
Det dagens fundering gäller är just det här med hur mycket variation vill vi egentligen ha, i bloggvärlden så har de flesta bloggar en tydlig nisch, i min "lilla bloggsosfär" är det mest inredning, foto och design som gäller. Blir glad att jag "välkomnats" i dessa världar av de flesta, dock inte alla.
Ser det tydlig nu efter nästan ett års bloggande, vissa håller hårdnackat på sin profil och gör inga avvikelser ifrån sin "affärsidé". Nu begär jag absolut inte att man ska ändra på sin "profil", nej, absolut inte men man blir ju extra glad när nischade bloggainnehavare faktiskt svarar och man får "kontakt" över "bloggränserna" trots skillnaderna i bloggarna. För det är ju skillnaderna som berikar. Se på bilderna ovan som jag tog på Öland (dagen efter händelsen på campingen som jag skriver om i inlägget nedan), på bilderna Tage och Tilda som jag "adopterat" ifrån Veronica Tingvall som har den livsbejakande bloggen www.ulligagulligasaker.blogspot.com Dessa två "möss" skapade mycket debatt och prat vid fotograferingstillfället och satte igång fantasin både på ett flertal vuxna och barn. Först reagerade några vad är det där för "knäppis" som ligger och fotograferar två tygfigurer mitt på gångvägen till havet. Jag berättade då för de "nyfikna" att det är familjen Olofssons maskotar som nu är ute på sin första riktiga långa resa. Okej, andra resa blir det eftersom de reste ifrån Veronicas hem i ett kuvert hit till Stockholm. För barnen som kom ned tidigt på stranden för att leka så blev jag en livslevande Staffan Westerberg fast med den skillnaden att Trädgårdsmössen Tage och Tilda står för allt vackert och trevligt i världen och inte alls någon "storpotät" i underjorden!
Nej, Tage och Tilda som är två trädgårdsmöss i sina bästa år är nu ute och upptäcker världen, både i stort och smått. De kommer att dyka upp då och då både här och på Jernsaxen bloggen för att se på "världen" med nya ögon! Hoppas också att vi i bloggvärlden vill "öppna våra ögon" och "kliva in" i varandras bloggvärdar för att förhoppningsvis se på saker kanske med just nya ögon! Som sagt inga svar, inga frågor, bara en stilla fundering och tanke ifrån Oumberlige Peter!

6 kommentarer:

imse sa...

Så roligt att få följa de små livens öden och äventyr. Söta är de också.

Kram

Cici sa...

Tycker du att du får för lite kommentarer, är det så jag ska uppfatta ditt senaste inlägg?

Jag läser alla dina inlägg men ger sällan någon kommentar, kanske för att du skriver om ämnen som jag vet för lite om och därför inte kan ha någon åsikt om. Eller någon annan orsak som jag inte kan redogöra för just nu.

I alla fall uppskattar jag dina inlägg och känner stor sympati för ditt sätt att ta hand om din familj, kanske särskilt din hustru. Att du är en kämpe har jag förstått.

Veronica Tingvall sa...

Du skriver så fint, det är så kul att se dom små mössen igen också, hihi! Jag kikar in till dig fortfarande lite då och då men jag har varit så dålig på att ge kommentarer, detta beror mest på att mina händer är så elaka och bråkar och gör ont när jag grejar vid datorn.

Jag hoppas ni får en riktigt fin dag. Kram/Veronica

Resa med Herbert sa...

Hej du Oumberlige!

Dina små figurer glädjer säkert många och skapar mycket kontakt med andra människor på era resor.

Underbara bilder, jag tänkte "var är detta för ett skönt ställe, där skulle jag vilja vara just nu"

Självklart skall vi besöka bloggar över gränserna och hur vi formar ut våra bloggar bero på hur vi är som människor och vad för intresse vi har. Ta mig t ex jag gillar att fota och är inte så bra på, som du vilket jag önskar att jag vore, att få till det med texter och jag klarar inte av att vara så personlig när jag skriver, därför blir det mest information om mina bilder som jag har tagit.

En skön sommar önskar jag dej och de dina.

Vi ses över bloggränserna

Solvarma kramar från Irene

Cecilia sa...

De där mössen är verkligen söta, och fint fotade oxå! Tack för länken, den gillade jag. Ha en fin helg!

The Secret Garden sa...

Jag med min blogg vet inte riktigt vart jag platsar...trädgård inredning, konstifikt eller...tja veta fasen egentligen. Ibland känner man "trycket" att hålla sig till sin "grej". Men när man har intresse i många saker, eller kanske skägget i många brevlådor (eller nåt) så är det ibland svårt att hålla sig till saken.

Men bloggen är ju vår "egendom" och man gör vad man vill. Att sedan när man visa bilar!!! HUGALIGEN!!!! BILAR på en blogg som mest, ofast i alla fall, varit blommig och inredningsaktig, då faller kommentarer och tid på besökare. Men vad fasen, jag gillar ju Bilar!! :)

Ha det gott!