onsdag 16 juni 2010

"Välkommen som medlem i Dänkflaskans Vänner.....!"



En del har kallat denna blogg för "trams", det gör mig ledsen. Detta är självklart en viktig och samhällsnyttig blogg, du som läst den en tid vet vad jag menar.
Som idag t ex då jag gör detta inlägg för att värna om Dänkflaskan, ja faktiskt, jag värnar inte bara om flaskmodellen utan även om ordet "Dänka". När jag googlar ordet "Dankflaska" så skriver faktiskt de flesta "Stänkflaska", men det beror på taskig uppfostran, det heter Dänkflsaska och inget annat!
Ett barns uppväxt bör kantas av en fin Dänkflaska, undrar om min barndoms Dänkflaska finns kvar hos min Mor.
Har faktiskt ingen egen traditionell Dänkflaska i mitt hem, vid behov så gör jag en massa små hål i en vanlig PET-flaska!
Som sagt idag har jag bildat Dänkflaskan Vänner, självklart så står inte bara bevarandet av själva flaskan på agendan utan även tekniken med att använda den vid strykandet av bångstyriga lakan och handdukar, gärna i linne.
Har just köpt två Dänkflaskor på blocket för cirka en hundring styck, se bild, bägge i härlig PVC späckad 50-tals plast, ni vet sådan där underbar giftig plast som aldrig tappar färg eller blir hård, inte sådant där modernt skit som spricker efter något år.
Självklart Vänner så är det okej att vara medlem med en modern flaska också, man måste ju börja någonstans.
Ska sjävklart ordna något slags Dänkflaske Konvent i framtiden, fast då fyller vi vår Dänkflaskor med sprit och dricker tillsammans och när stämningen är på topp så kanske vi Dänker ner varandra också............hm...ursäkta, nu spårade jag ur lite grann, men glöm inte att jag är en Man och då kan det lätt bli så! Jag är ju dessutom inte riktigt vuxen, bara 46 år gammal!
Var inte blyg nu, kom med i Dänkflaskans Vänner, allt i livet behöver inte handla om Kungabröllop och Oljekatastrofer!
Vid datorn Peter Olofsson Ordförande i Dänkflaskans Vänner!

9 kommentarer:

Cici sa...

Nog kommer jag ihåg dänkflaskan från min uppväxt, men nu är jag ju en bit äldre än du. Det var ofta en 1/2flaska från systembolaget som fick kapsylen punkterad. Sen rullade man ihop tvätten hårt och lät det få ligga några timmar så att fukten spred sig jämt.
På den tiden fanns ju inte ångstrykjärn och sänglinnet var av en bra mycket stadigare kvalitet än det vi använder i dag. Handdukar, lakan och dukar manglades och blev härligt styva.

Nu för tiden använder jag en sprayflaska om jag behöver tillföra mer fukt än strykjärnet gör, och det fördelar fukten jämnare än stänkflaskan, men det är klart att jag går med i Dänkflaskans Vänner.

Västgötskan sa...

Jag är nästan för ung för att minnas detta fenomen, än mindre använda mig av det.
Men har svaga minnen av att mina föräldrar sa "dänk", så jag får väl tacka dem för en ordentlig uppfostran då? ;-)

Marie//Tekla Maräng sa...

Om man ändå hade en egen dänkflaska.
Själv lånar jag grannens gamla hederliga när jag har mycket stryk tvätt att ta hand om, vid mindre mängd tvätt så har jag en blomspruta som inte alls är lika bra.
Kram:)

Amigurumiwoman sa...

Blomsprutan fungerar inte alls lika bra. Fick en riktig nostaligitripp nu och kom ihåg min älskade mormors dänkflaska. Den fick jag hjälpa till att använda som liten.

H sa...

Jag är med. R också, han vet bara inte om det än

Freedomtravel sa...

Snacka om ord i det passiva ordförrådet. Jodå, min mamma brukade alltid dänka tvätten och hade en röd dänkflaska i tvättrummet, men det är nog något decennium sedan jag använde ordet senast... nu när jag skrivit det känns det genast lite uppfräschat.

Karins fotoblogg sa...

Just det... mormors dänkflaska! Nu väckte du minnen till liv!

Kram!

Anonym sa...

Hurra för dänkflaskans vänner. Nu är jag medlem i en exklusiv klubb. Eva Andersson

AnnaLena sa...

Häftigt tycker jag att just jag hittade denna blogg...Är inte heller fullvuxen men även jag uppvuxen med en hederlig dänkflaska...fick hjälpa mamma i tvättstugan med att lägga tvätt...och faktiskt gör vi det ännu!!! Idag hjälper hon faktiskt mig också...när jag lägger mina lakan...och det är ljuvligt att få lägga sig i rena, manglade lakan...