tisdag 29 december 2009

"Kris i Kapernaum!"



Ja, fan igår blev det kris i "Kapernaum"! Julen "sög" ordentligt i det Olofssonska hemmet vill jag lova, men det blev en fin sådan! Alla familjemedlemmar var nöjda och glada och djäkligt mätta!
Jag är noga med räkningar och betalar alltid i tid! Men så igår så satte jag mig för att gå igenom lite papper och där låg det ett brev ifrån något som heter något på Transportstyrelsen (Tidigare Vägverket) öppnade det och fick en lite mindre chock 1732 spänn skulle in i skatt för Husbilen vi har. Tror att det var den nya "loggan" som gjorde att jag inte hade öppnat det, kanske tänkte "julhjärnan" i all planering att det är nog någon slags reklam! Fast lite förbannad blev jag på mig själv att jag inte "budgeterat" med denna kostnad, har haft husbil i 2 år nu och skatten betalas tre gånger per år! (Vilket vansinne va? Född fri beskattad till döds!) Borde ha kommit ihåg det!
Ja, till saken, i den här familjen finns det inga reserver, Lilla Frun har sjukpension sedan hon var 27 år, hon och några tusen till "hamnade" mellan det nya och det gamla pensionssystemet så pengarna hon får varje månad är en "kränkning" ifrån det moderna samhället som påstår sig värna oss individer! Sedan blev jag svårt sjuk och sjukskriven i några år pga av fästingburen neuroborrelia som sedan i sintur gjorde att jag hade "turen" att bli arbetslös i över ett år!
Det är ingen snyft historia jag kör med, jag berättar bara lite om livet, hur det kan gå och kanske kan någon få lite "styrka" i det, vad vet jag!
När våra tre barn var små och "Lilla Frun" var tvungen att bo på servicehus en längre tid höll jag på att jobba ihjäl mig, dubbla jobb för att få "skiten" att gå runt, tur att Farmor och Mormor kunde komma och passa barn så att det gick att arbeta!
Som vanligt blir det långt och mycket innan jag kommer till saken i mina inlägg!
Jo, alltså för att fixa denna bilskatt (Husbilen är en nödvändighet för att min Fru ska kunna åka någonstans under de perioder hon är sämre, då ligger hon i den och kan gå på toaletten på ett lätt sett när det är nödvändigt, likaså äta något när illamåendet slår till efter den tuffa medicinering) så var jag för första gången sedan barnen var små att gå på "stampen" (Stampen är Stockholmsslang för Pantbanken). Det var en ganska tragisk syn som jag mötte där tycker jag, barnfamiljer med nya oöppnade kapitalvaror, exempelvis kameror, som de "pantade" men väldigt många hade helt klart "borstat" ordentligt också under de senaste välsignade Juldagarna! Det som är det mest tragiska tycker jag att alla hade ett "skamset" uttryck i blicken och var knäpptysta och tittade ner i golvet hela tiden eller framåt med en "tom" blick!
Jag gillar att prata lika mycket som jag gillar att skriva, men valde att hålla käften!
Visserligen blev det bra med pengar för guldet som jag "stampade", lite knöliga ringar, udda örhängen och ett taskigt lött guldarmband men ändå så kände jag mig nedstämd när jag lämnade lokalen, alla hade vi ju våra orsaker att vi var där, kanske inte alla gör det för att betala "husbilskatten" direkt!
Oumberliga Tankar av Peter Olofsson de sista självande dagarna i nåden och nödens År 2009!
PS: Kolla om du inte också har något att "panta"! Ordna en helsikes Nyårsfest och lev som om det vore din sista dag! Två medlemmar av "min" nu nerlagda Patient och Smärtförening dog av sin cancer under Julhelgen! Varför Smärtföreningen Jernsaxen nu är nedlagd är en annan mycket, mycket lång historia. Kan bara berättas i verkligheten, men ordet girighet, maktlust och oginhet finns med i berättelsen!
Avslutningsvis! Nämn inte Färdtjänst som alternativ nu bara! Då har du inte varit "bårbunden" patient i 15 år!

1 kommentar:

Häxan sa...

Det jag gillar mest hos dig är din ärlighet. Det är så skönt i dessa tider, då folk inte vågar erkänna att dom går på knä ekonomiskt. Men ändå skall dom leva som kungar. Jag läser massa olika bloggar men gillar din BÄST!!! Man lär sig en massa eller blir påmind om något man borde tänka på så igentligen är det en förmån att få läsa din blogg. Det är nog massa människor som kommer att vandra till pantbanken eller ta snabblån...hemska tanke.
Peter...du är OUMBÄRLIG!!
Ha en bra dag! Kramar från Häxan..