lördag 17 april 2010

"Förlåt, förlåt och stöddigheten tar sitt pris samt recept!"



Kanske blir det här det sista inlägget i Oumberligabloggens historia! Ja faktiskt inte för jag vill ha det så, utan för att jag får skylla mig själv för att jag är alldeles för stöddig.

Kalla mig Sveriges sista Vikingahövding och be folk "schamponera mig i skrevet" är inga höjdaruttryck precis om man vill ha fler besökare på sin blogg! Eller åtminstone behålla de få man har. Jag hade 13 nya besökare igår och ärligt Vänner, då kan jag lika bra "prata högt i bussen"! Hmmm......där stötte jag på nya problem igen, jag åker inte buss. "Äter hellre hundskit än åker komunalt" står det på bakrutedekalen på min bil........hm igen.....det var nog inte så klokt att skriva det, med tanke på mina andra mindre "politiskt korrekta uttryck"!

Fast Kära Vänner jag vill vara en "ärlig kille" så när vi i framtiden träffas "i verkligheten" så vill jag inte att jag byggt upp en falsk bild av mig själv!
Så i ärlighetens namn nu vänner håll i er för nu kommer en "bloggräddare" av värsta sorten, ett recept, ja, jag vet nu har jag sjunkit lågt, om inte det här fungerar för att få upp besökarantalet, då måste jag ta konsekvenserna av mitt handlande och direkt avgå som bloggare!

Spaniens mest kända rätt är den saffransgula paellan. Jag åt denna maträtt förstagången som 1o-åring, då jag var med mina föräldrar i Benidorm, Spanien på 70-talet!
Varje spansk kock har ju sitt eget sätt att tillaga den och ingredienserna varierar också mycket i olika delar av landet. Ursprungligen var det en rätt som lantarbetarna lagade över öppen eld i stora pannor. De kokade ris och lade i vad som fanns till hands vilket var grönsaker i första hand och sniglar. Vid festligare tillfällen lade man i även kanin- och hönskött. Den paella vi oftast möter innehåller fisk, skaldjur och kyckling. Det är en sådan jag visar på idag, med tillägg av paprikakryddad chorizokorv. Den traditionella paellapannan, som givit rätten dess namn, är vid och flatbottnad och ämnad för gas, grill eller öppen eld. Här har jag använt en gjutjärnswok, eftersom den passar på vanliga spisar och är trevlig att servera ur.

När vi är ute och reser med vår husbil så brukar jag använda gasspisen i den, fast p g a platsbrist så använder jag då två mindre gjutjärnspannor. Det är ett djäkla pysslande med ingredienserna innan paellan sätts på spisen. Kyckling, korv och bläckfisk ska brynas.

Ibland använder jag större bitar av bläckfisk, men jag har som ni vet en djäkligt driven och störd humor, så det har jag slutat med. Min Fru mår illa när jag sätter fast bitar av bläckfisken på mina glasögon medans jag tillagar den, himla festliga de här "sugkopparna"! (ler) Antingen skär jag av de största sugkopparna eller så använder jag som i detta fall "minisar"! Tomaterna skållas, skalas och kärnas ur, för paellan blir bäst när endast tomatköttet används, tomatskal i gommen en helkväll kan ju göra vilken lirare som helst helt djävla galen!

Ingredienser
1 kg musslor, färska (1 påse)
0,5 st gul lök, finhackad
0,5 dl persiljestjälkar, finhackade

2 dl vitt vin, torrt (Jag anväder resten till att dricka medan jag lagar skiten, därför kör jag inte med något trist matlagningsvin utan pimplar glatt en Sauvignon Blanc 2009, jag vet inte vad den kostar men de som "mutar" mig i byggbranchen brukar se till att det är "bra grejjor" annars är det kört!)
2 dl vatten
1 krm svartpeppar
450 g kycklinglårfilé (Lite snobberi, går bra med mindre bitar kycklingfile, men har man inget "liv" så kan man "trycka till Vänner och Bekanta med att man suttit och petat loss kycklinglårfilér hela djävla natten)
0,5 msk olivolja
0,5 tsk salt
1 tsk paprikapulver
2 st chorizokorvar (Har även använt Hot Dogs när jag bjudit på "jobbet")
325 g Minibläckfiskar, (frysta eller färska ifrån fiskdisk, eller om du vill "skämta" lite, hitta bitar med de absolut "maffigaste "sugkoppar" du kan hitta, men var försiktig om du har färsk bläckfisk och testar med att trycka fast sugkopparna på glasögoen, de är djäkla "bläckisarna" avger ett sekret som är djävligt svårt att få bort, fast det går, allt går!)

4 st tomater
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 st chili
1 st paprika
1 msk olivolja
4 dl avorioris, (Risenta)
0,5 g saffran
4 dl musselbuljong

2 dl vin/vatten
1 st hönsbuljongtärning
500 g oskalade räkor, (ca 200 g skalade)

1. Skölj och skrapa musslorna och släng dem som inte sluter skalet när du knackar på dem. Blanda lök, persilja, vin, vatten och peppar i en stor kastrull.
Koka upp och häll ner musslorna, blanda om och lägg på lock. Koka rejält under lock ca 3 min tills alla musslor öppnat sig. Blanda ev om någon gång under
koket. Dra kastrullen från värmen och låt stå ca 5 min. Drick vin direkt ur flaskan!
2. Ta upp musslorna och plocka ur dem ur skalen,
men spara några med skal till dekoration. Sila musselbuljongen genom en finmaskig sil. Den ska
användas att koka riset i.
3. Skär kycklinglårfiléerna i bitar. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek bitarna tillsammans med paprikapulver och salt ca 2 min så att de får färg runtom. Lägg de brynta bitarna åt sidan, de ska senare
koka färdigt i riset. Drick lite mer vin!
4. Stek chorizokorvarna hela i stekpanna på medelvärme tills de är genomstekta. Lägg åt sidan och fräs bläckfiskarna direkt i samma stekpanna ca 1 min. Lägg även dem åt sidan.
5. Koka upp vatten i en kastrull. Skär ett kryss i toppen
på tomaterna och lägg dem i det kokande vattnet några sekunder tills skalet börjar flagna. Ta upp och spola dem snabbt i kallt vatten. Dra bort skalet, dela tomaterna och skrapa bort kärnorna. Skär tomatköttet i
klyftor.
6. Finhacka lök, vitlök och chili. Ansa och skär paprika
bitar. Hetta upp olja i en wok, stor stekgryta eller paellapanna. Fräs lök, vitlök, paprika och tomatbitar
ca 1/2 minut. Tillsätt ris och saffran och låt det fräsa
med under omrörning ca 1 min. Häll på musselbuljongen (4 dl) samt extra vin (Ha en pava till i reserv om du vid det här laget druckit upp för mycket) eller vatten.
Smula ner buljongtärning och blanda ner de brynta kycklingbitarna. Låt alltsammans sjuda utan lock ca 20 min tills vätskan kokat in. Riset ska vara mjukt men ha en kärna kvar.
7. Skala under tiden räkorna och skiva de stekta korvarna. Blanda ner räkor, korv, kokta musslor och stekta bläckfiskar strax före serveringen så att alltsammans blir varmt. Drick upp resten ur vinflaskan! Dax att avnjutas med Goda Vänner!

Vad tror ni? Funkar det här! Det var jobbigt att skriva, men det är ni värda alla Vänner av Oumberligabloggen! Kanske kan jag nu få upp min användarstatestik!
Ha en riktigt fin Helg!
Vid datorn som vanligt Din VikingaKock Ulv Röde alias Peter Olofsson!

10 kommentarer:

Elle sa...

Nä, nu har du verkligen sjunkit djupt...recept!! (om DET funkar...?? Men så tillhör jag väl de besökare som kan ta dina inlägg med en stor portion humor...)
Du har sjunkit ända ner till havets djup! *ler*

Jag är tyvärr inte så mycket för allt som kommer ur havet...ett par fiskpinnar och en räkmacka är väl ungefär vad jag kan få i mig! *ler*


Käkade också paella i spanien som barn, man har för mig att jag petade undan allt som inte var ris.*blink*

Jag är fortfarande...och de nästa tre dagarna...i konfirmationsstress. Nu bär det av till stan ensam med fyra barn (maken jobbar) för hårklippning och handling. Oj, vad kul det ska bli...*förvrider ögonen*
Sen blir det en "stå-i-köket-dag".
Oj, vad kul DET ska bli!!
Ska berätta mer i nästa inlägg, som kommer framöver vid tillfälle.

Känner mig lika rolig som du idag, så håll tummarna för att allt går bra!
Kram Elle

Bibban sa...

Nu trillade jag nästan av stolen..nu är du verkligen en av oss;))
Kram på dig
Bibban

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Willewira sa...

Ha ha... du är rolig du! Jag får väl ta till recept jag också, om nu det är vägen till stora besöksantal.
Annars struntar jag i besökarantalet och skriver för mitt eget väl och ve... kanske värt ett försök det också. :)

Onekligen låter det väldigt gott, din paella. Har nog aldrig ätit det. Alla ingredienser dock, fast i andra former. Bläckfisk är gott, ibland. Men så är det ju med räkor och kyckling också. Har råvaror bismaker av något slag så är det ju aldrig gott, eller hur?
Bland det äckligaste jag vet är fläskkött som smakar fläsk. Sjukt, inte sant? Men så är det.

Om du inte hör av mig från och till så beror det på brist av tid, inte pga av att jag inte gillar din blogg. Det hoppas jag du vet vid detta laget...

Ha nu en skön helg och njut av ledigheten.
Kram
Willewira

Polargrevinnan sa...

Vad är nu detta - publikfrieri???
Recept på paella, bättre kan du.
Kom med något originellt men det ska vara gott. Vegetariskt är inne nu - kan vara ett försök att öka tittarsiffrorna.
Kram

Maria sa...

Mm paella är ett tag sedan jag gjorde och ditt recept låter riktigt smarrigt.
Ha en trevlig helg!

B i t t e sa...

Men hjälp, hamnade jag rätt? Ja, spansk rätt, tydligen :-) Tycker nog du ska skriva precis vad och hur du vill. Vi trogna läser och det är ju vi som är viktiga *s* Ha en skön helg!

B i t t e sa...

Men hjälp, hamnade jag rätt? Ja, spansk rätt, tydligen :-) Tycker nog du ska skriva precis vad och hur du vill. Vi trogna läser och det är ju vi som är viktiga *s* Ha en skön helg!

Fru Pusselbit sa...

Jag är imponerad, recept och allt! ;)

Laila sa...

Snälla...
*blinkar å det allra vackraste med mina bruna ögon*
KAn jag inte få se en bild på dig när du har bläckfiskarna på dig????
Please....?