lördag 14 april 2012

"För hundra år sedan inatt....!"

RMS Titanic (Royal Mail Steamer Titanic) (Kungliga postångaren Titanic) var en oceanångare byggd för atlantrutten SouthamptonNew York. Fartyget, som byggdes för att transportera passagerare, dagligvaror och post, var vid tidpunkten för sjösättningen, tillsammans med sitt systerfartyg Olympic, världens största passagerarfartyg.
Den 14 april 1912 var Titanic på sin jungfruresa från Southampton, England på väg mot New York, USA. Strax före midnatt kolliderade Titanic med ett isberg och skadade sitt skrov så olyckligt att hon på 2 timmar och 40 minuter sjönk till Atlantens botten varvid 1 514 personer omkom. Skeppets undergång blev därmed en av historiens största marina katastrofer i fredstid.
En orsak till det stora antalet dödsoffer vid förlisningen var att fartyget, som hade 2 224 människor ombord, endast hade utrustats med livbåtar för 1 178 personer. En oproportionerligt hög andel män fanns bland dödsoffren då man prioriterade att rädda kvinnor och barn.
Titanic ägdes av White Star Line och konstruerades vid Harland & Wolff i Belfast, Nordirland. Fartyget ritades av några av dåtidens bästa ingenjörer och utnyttjade den mest avancerade teknik som då fanns tillgänglig. Många chockades av fartygets öde, då det trots de mycket stora ansträngningar som gjorts för att åstadkomma ett säkert och, som det talades om, ett så gott som "osänkbart" fartyg, hade förlist. Mediernas myckna skrivande om kända offer, berättelser om undergången, förändringarna i sjörätten i katastrofens kölvatten och, sedermera, upptäckandet av vraket har alltsedan förlisningen bidragit till att upprätthålla intresset för Titanic och legenderna kring skeppet.
Allt enlkigt Wikipedia och förmedlat att Ulv Röde alias Peter Olofsson Din Historielärare i Cybermörkret!

6 kommentarer:

BP sa...

Zzzzzhhhhh. Å hur många gånger har jag ine hört/sett det idag och igår...;-)

Freedomtravel sa...

Det där med att kvinnor överlever verkar annars inte höra till standard:
http://www.unt.se/uppsala/titanic-undantaget-som-bekraftar-regeln-1718019.aspx

Rose Garden Malevik sa...

OJ,,,,,,,,ja de va en hemsk olycka,,,,,
å missa nu inte........

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter.....
redan 75 fina bloggar med
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Anonym sa...

Helt otroligt att på den tiden bygga ett sånt stort och "modernt" fartyg och dessutom kunna ta med så mycket människor. Vilket tjat om att det inte fanns tillräckligt med livbåtar, tror man på att fartyget är osänktbart varför ska man då ens ha livbåtar med det var väl klokt att dem hade några. Undra hur standarden på säkerheten såg ut då, undra om det fanns krav på livbåtar och flytvästar men det borde det väl ha funnits.
När min mormor levde o när jag var i tonåren visade hon mig släktpapper och i dem stod det att några av mina förfäder hade just dött på Titanic men då var jag inte så intresserad, nu när man är intresserad så är papprerna såklart spårlöst försvunna.Kommer ihåg att det var en handskriven text med detaljerad info om personerna och händelsen som var daterad iaf det året. Skulle vara kul att läsa men men/C

Anonym sa...

Helt otroligt att på den tiden bygga ett sånt stort och "modernt" fartyg och dessutom kunna ta med så mycket människor. Vilket tjat om att det inte fanns tillräckligt med livbåtar, tror man på att fartyget är osänktbart varför ska man då ens ha livbåtar med det var väl klokt att dem hade några. Undra hur standarden på säkerheten såg ut då, undra om det fanns krav på livbåtar och flytvästar men det borde det väl ha funnits.
När min mormor levde o när jag var i tonåren visade hon mig släktpapper och i dem stod det att några av mina förfäder hade just dött på Titanic men då var jag inte så intresserad, nu när man är intresserad så är papprerna såklart spårlöst försvunna.Kommer ihåg att det var en handskriven text med detaljerad info om personerna och händelsen som var daterad iaf det året. Skulle vara kul att läsa men men/C

Anonym sa...

Ja nu får du välja vilken text du ska läsa jag tror dem är likadana men man vet ju aldrig:)