lördag 21 april 2012

"Håll i Er alla Trädgårdsbloggare...Oumberlige Peter utmanar...!"


Ja, så var det äntligen dax, vadå? Jo, att utmana trädgårdsbloggarna, Oumberlige Peter har planterat!
Körbärstomater! Vad sorten heter? Inte en aning, det ringde på en gullig liten vindögd unge och frågade om Farbror ville köpa fröer? 
"-Nix, sade jag hårdnackat!" Men så ångrade jag mig och sa att han kunde visa vad han hade för sorter. Mest blommor och sådant skit, nej inget för oss Vikingahövdingar inte, men så undrade han om jag tyckte om tomater? Han rotade runt i sin väska och hittade ett litet oansenligt paket, han visste inte om fröerna var ifrån förra året, men jag skulle kunna få köpa det för halva priset sa han, i fall att inte alla skulle gro! Hm....jag prutade en femma, ungar ska inte ha så mycket pengar, det blir bara godis och TV-spel för hela slanten.

Fröerna har nu legat i någon vecka, men så i Måndags fick jag ett ryck och planterade dem i en gammal bonzaikruka, jorden fick jag ifrån en gammal påse som skulle slängas, kommer ifrån GammelMorfars dödsbo i vintras, inte en aning vad det är för skitjord, gubben var snål.

Så i morse tittade jag in under plastpåsen jag trätt över.........vad skådade mitt norra öga...en liten planta hade tittat fram, framkallade nästan en liten tår, nu är frågan är det en liten tomatplanta eller är det ogräs?

Tänk om det här i början på något stort....kanske t o m Sveriges största trädgårdsblogg? Allt har ju börjat med ett litet frö....hm...kanske inte jag, Morsan sa att jag började som en "glimt i ögat" på min Far!
I vilket fall som helst Kära Läsare så ska Ni nu få följa min eventuella planta, antingen det är en maskros eller tomat!
Nej, nu har jag inte tid att sitta här och larva mig över ett sådant banalt ting som ett litet skott, nu ska jag iväg och jobba! Ja, det är sådant vi Vikingahövdingar måste syssla med på helgerna för att försörja våra dyra Vikingahuldror nu när vi inte längre kan röva det vi vill!
Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Ditt Yxhugg i cybermatbordet!

8 kommentarer:

Disa E sa...

I detta stadium ser det nog ut som en liten tomatplanta! Men det är svårt att se skillnad på oavsett vad det i det här läget.
Vänta ett tag och se. ;o)
Kram och hälsa frugan!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Håller tummarna för att det är en liten tomatplanta på gång där :-)) Om inte kan du ju alltid köpa en färdig planta lite längre fram och sätta i krukan. Tomater är gott.... Själv sår jag tomater ibland pch köper färdiga plantor ibland. I år är det ett såår.

Här snöar det. Och snöar. Och snöar. Är på väg att emigrera. Jopp. Frågan är bara var......

Har nog sett dina glirningar om uteblivna påhälsningar hahaha....... Men som sagt, det snöar nu.... Fast när man har ett växthus finns det alltid saker att greja med. I dag är det dags för att lägga alla luktärtor i blöt exempelvis :-)))) Behöver nog skola om ett antal plantor också. Så, det är bara att klä sig för vinter och bege sig ut till ett grönskande växthus. Hyfsad kontrast.

Lycka till med odlandet!!!!
/Charlotte

Anonym sa...

Är du säker på att du inte har
planterat fröna i gammelmorfars
aska? Det ser lite så ut.
Lycka till önskar
M

conny sa...

Detta kan vara början på något förskräckligt! Bäst att du bevakar den noga (med yxan i hand.)Du har väl sett Poltergiest!?

Elle sa...

Men vad är det som händer med din blogg? Först gulliga koppar och nu fröer. Du håller väl inte på att bli seriös? *ler*
Ha en skön helg!

BP sa...

Vi sådde också tomater och potatis i krukor på balkongen för några år sedan. Succé kan jag säga. Tomater smakade gudomligt liksom potäterna. Å dessutom är tomatplantornas lukt så frän att inte en enda geting syntes till under den sommaren. Bara fördelar alltså! Lycka till!

Singelmamman sa...

Aska är nog bra jord att plantera i. Själv hyser jag inga farhågor om att du ska bli en i raden av alla trädgårdsbloggar. Och om så vore, är jag säker på att du har en annan infallsvinkel än de flesta andra fröivrarna. :-)
Lycka till.

Tini Tut sa...

Vill börja med att tacka för en djävligt rolig läsning....Jag hoppas verkligen att det är en tomat som tittat fram ur askan, känner att allt har en mening och detta drar åt fågel fenix hållet.....hehe

Kram från den nakna trädgårdsmästaren
Tini Tut